Publicerad: 2023-09-18 Uppdaterad: 2023-10-04, 13:32

Lärare från Umeå kommun träffades under skrivardagar i Strömbäck

NYHET För att dokumentera och sprida vidare lärdomar samlades lärare som medverkat i Kim Wickmans forskningsprojekt ”Kunskapande och verksamhetsutveckling i samverkan – tillgänglig lärmiljö för alla elever” under två dagar i Strömbäck för att skriva populärvetenskapliga texter.

Flexteam och praktiknära forskning

Under höstterminen 2019 infördes sk flexteam i de flesta av Umeå kommuns högstadieskolor, i syfte att skapa mer tillgängliga lärmiljöer. Inrättandet av flexteamen är en del av Umeå universitets satsning på praktiknära forskning som sker på uppdrag från regeringen.

De som arbetat i flexteamen är lärare med lång erfarenhet av att arbeta med extra anpassningar och särskilt stöd i skolan och målet har varit att utveckla en verksamhetsinriktad design av hur tillgängliga lärmiljöer kan främja lärandet för alla elever.

Lärarkonferens med erfarenhetsutbyte

I samverkan mellan Umeå kommun och Pedagogiska institutionen, vid Umeå universitet samlades forskare och skolpersonal från alla medverkande skolor till en konferens i våras för att flexteamen skulle få möjlighet att presentera respektive skolas utvecklingsarbete. Varje flexteam fick möjligheten att berätta om och på vilket sätt utvecklingsarbetet gjort skillnad för elever, lärare, rektorer och skolan och vilka viktiga erfarenheter som vunnits på vägen.

Skrivardagar i Strömbäck

Konferensen var mycket uppskattad och i början av höstterminen samlades en del av lärarna på nytt för att formulera sina erfarenheter i populärvetenskapliga texter som kommer att publiceras för att sprida kunskap om tillgänglig lärmiljö för blivande och verksamma lärare och rektorer. Kim Wickman höll i skrivardagarna som bland annat bestod av samtal, reflektioner och erfarenhetsutbyte.

Frågor till speciallärarna Kristina Arnberg och Annika Höök, två av deltagarna

Vad har projektet betytt för din/er professionsutveckling?
- Tack vare projektet har vi fått möjligheten att synliggöra vårt flexteam och det arbete som sker där. I och med synliggörandet har vi själva sett vilken potential verksamheten har, men också hur utvecklingsarbete och omorganisation kan göras för att skapa lärmiljöer som är ännu mer tillgängliga och tillgängliga för fler elever.

Hur var det att sätta era erfarenheter och kunskaper på pränt som en del i kunskapsspridningen?
- Att sätta våra erfarenheter och kunskaper på pränt och att de i och med det blir tillgängliga för fler, gör att vårt arbete känns ännu mer viktigt.

Projektansvarig