Publicerad: 2022-12-07 Uppdaterad: 2022-12-08, 10:14

Lärarinnan som blev konstnär

NYHET Vid Umeå universitetsbibliotek finns nu ett stort arkiv efter Berta Hansson, lärarinnan som blev konstnär.

Berta Hansson (1910-1994) kom som nyutbildad folkskollärare 1935 till Fredrika i Västerbotten. Här gjorde hon sig känd för att bl.a. teckna och måla av sina elever. 1943 kom hennes genombrott som konstnär när hon ställde ut på Galleri Färg och Form i Stockholm. Hon kom efter det att lämna läraryrket för att arbeta med konst på heltid.

Berta Hanssons konstnärskap hade stor bredd, hon arbetade med teckning, måleri, grafik, textil, glas och skulptur. Hennes konst återfinns idag på många museer, i kyrkor och i offentliga byggnader. Berta Hansson skrev även böcker som hon illustrerade med egna teckningar.

Efter Berta Hansson finns idag ett stort arkiv tillgängligt på Umeå universitetsbibliotek. Arkivet innehåller Berta Hanssons brevsamling tillsammans med hennes manuskript, skisser, fotografier och tidningsklipp. Arkivet är fritt tillgängligt för forskning.

Berta Hanssons arkiv