Publicerad: 2019-12-18

Ledande AI-forskare rekryteras till Umeå universitet

NYHET Den världsledande forskaren inom AI och datavetenskap, Diego Calvanese, Italien, har utsetts som gästprofessor vid Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet.

Text: Mikael Hansson

Diego Calvanese kommer att vara gästprofessor på deltid under de kommande fem åren, finansierad av Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP), Sveriges största enskilda forskningsprogram.

– Det är en fin utmaning som ger möjlighet att bygga upp en ny forskargrupp utifrån en mycket generös finansiering. Det blir en forskargrupp som under de kommande fem åren kan ha en betydande inverkan, säger Diego Calvanese.

– Det är fantastiskt att se hur mycket energi och ansträngningar som läggs på artificiell intelligens här i Umeå. Att vara en del av det är riktigt inspirerande, säger professor Diego Calvanese.

– Det är fantastiskt hur vi kan locka världsledande AI-professorer till Umeå universitet. Det kompletterar den forskning och utbildning vi redan bedriver och vår strävan att vara en stark drivkraft för utvecklingen av AI vid institutionen, hela universitetet och närliggande industri och samhälle, säger Erik Elmroth, professor och prefekt för Institutionen för datavetenskap.

Läs mer om Diego Calvanese på den engelska sidan.