Publicerad: 2022-08-19

Månadens humanist: Maria Åberg

NYHET Höstterminen 2021 lanserades "Veckans humanist", där lärare, forskare, studenter och alumner berättar om sin väg till och syn på humaniora. Från och med hösten 2022 övergår vinjetten till att bli "Månadens humanist". Först ut i den raden är Maria Åberg. Hon är producent och redaktör på Umeå teaterförening och alumn vid Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Den vägen var nog inte särskilt utstakad utan har snarare tagit form längst mitt livs gång. Jag fann teatern i unga år och påbörjade snart ett arbetsliv i den branschen.

– Genom mitt arbete som skådespelare utvecklades mitt litteraturintresse och jag började forma åsikter kring framför allt de teatermanuskript jag själv spelade, och såg andra framföra.

– Detta i kombination med en läggning som är nyfiken och älskar att lära mig nya saker sökte jag mig till de litteraturvetenskapliga utbildningarna vid Umeå universitet.

Vad betyder humaniora för dig?

– Det är att förstå människans plats i världen, i historien och idag. Det är att förstå vilka idéer som driver den kulturella produktionen och skapar sociala normer.

– Vilka tankar och föreställningar ligger bakom beslut (stora och små) som fattas i världen och vilka koncept skapar människan för att begripliggöra världen? Humaniora för mig är dessa grundfrågor och de studeras i relation till området av intresse, i mitt fall litteraturen.

Vad jobbar du med?

– Mitt nya heltidsjobb är som producent och redaktör på Umeå Teaterförening. Där får jag möjlighet att blanda kompetensen från arbetslivet inom teater med min universitetsutbildning inom litteraturvetenskap.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Jag har ett stort intresse för kultur och dess plats i samhället. I mitt arbete får jag möjlighet att tillgängliggöra kvalitativ scenkonst för Umeåborna och det är för mig ett viktigt arbete. För människans välmående, och faktiskt även för demokratin.

Vad är roligast i jobbet?

– Roligast är att möta de som tagit del av vårt utbud, antingen deltagit vid ett evenemang eller läst vår tidning Rajden, och höra deras positiva upplevelser kring det vi gör.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Har du som individ ett intresse för humaniora så ska man gå på den instinkten. Många reflekterar över att det kan vara en svårnavigerad arbetsmarknad och håller det som anledning att inte göra det man egentligen är intresserad av.

– Men sanningen är att arbetsmarknaden blir ännu mer svårnavigerad då du måste ta dig fram inom områden du själv inte drivs av. Mitt råd är att satsa på det du gillar, hela livet blir mycket enklare då.