Publicerad: 2024-02-26 Uppdaterad: 2024-02-28, 08:16

Månadens humanist: Theodor Varga Fridh

NYHET Han är vice kårordförande med utbildningsansvar på Umeå studentkår. Tidigare har han även varit utbildningsbevakare vid Humanistiska fakulteten och Lärarhögskolan.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Min väg till humaniora började ganska tidigt, även om jag inte förstod vad det skulle leda till. Från barnsben tog mina föräldrar mig och mina syskon till museum på museum och vi besökte ofta kulturellt viktiga platser när vi var på semester utomlands.

– Jag minns det inte själv, men min mamma sa en gång till mig att när jag och mina syskon blev tillfrågade vad vi tyckt mest om på solsemestern svarade vi alltid att det var museer och kulturen vi uppskattade mest.

– I mellanstadiet insåg jag att jag ville bli språklärare vilket ledde mig in helt på den humanistiska banan. Jag gick teaterlinjen på mitt gymnasium och även fast jag inte blev stjärnskådespelare öppnade gymnasiet upp en helt ny värld av kultur som jag aldrig trott att jag skulle få ta del av annars.

– På universitetet har jag läst ungefär halva ämneslärarprogrammet med engelska som förstaämne. När jag gjorde studieuppehåll för att kunna arbeta studentfackligt på heltid visste jag att det var till humaniora jag ville återvända, och jag ser fram emot att fortsätta plugga nästa år och hoppas kunna ta ut en kandidat i engelska inom de närmsta åren.

Vad betyder humaniora för dig?

– För mig är humaniora lika med mänsklighet på många sätt. Det är genom att lära oss om andras kultur vi kan skapa band till och förstå människor som har olika bakgrunder från oss själva.

– Humaniora är, för mig, inte bara att lära mig ett språk eller att kunna rabbla upp historiska händelser, det handlar om att kunna relatera till människor som levt i en annan tid och på en annan plats än jag själv. Att studera humanistiska ämnen har hjälpt mig vidga mina vyer och gjort att jag kan vara mer öppen för att förstå andras livsförhållande och tankesätt.

Vad jobbar du med?

– Jag arbetar på Umeå Studentkår, där är jag vice ordförande med ansvar för utbildningsfrågor, och var i ett tidigare skede utbildningsbevakare för humanistiska fakulteten och lärarhögskolan, så humaniora är en väldigt stor del av min vardag både på jobbet och på fritiden, vilket jag är glad över.

– Jag läser även engelska på universitetet och planerar att återvända till studierna efter min mandatperiod är över, så jag har inte helt lämnat studentlivet bakom mig.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Det var en bra fråga. I grunden är det studenterna som är min drivkraft. Att kunna hjälpa de som hamnat mellan stolarna eller att bara kunna finnas där när någon behöver få utlopp för sin frustration är varför jag gick med i kåren från första början, och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att kunna arbeta med detta på heltid.

– Det innebär inte att jag tycker det är kul att skälla eller vara arg, men det känns bra att veta att vi på kåren finns här för de som vill kunna påverka sin utbildning. Efter att ha jobbat här ett tag har jag också fått en annan förståelse för hur mycket universitetet bryr sig om den individuella studenten.

– De lärare och andra anställda jag träffar som varje dag arbetar för att förbättra universitetet och hjälpa studenter genom sina studier är en stor del av det som driver mig att vilja fortsätta arbeta för studenter och med universitetet.

Vad är roligast i jobbet?

– Det absolut roligaste med jobbet är att kunna vara en kommunikationskanal mellan studenter och universitetet. Som student visste jag inte själv hur allting fungerade men när jag började sitta med på fakultetsnämnder och på institutioners möten var det som att jag fick en "Aha!"-upplevelse och insåg att allting hänger ihop.

– Nu kan jag vara den som hjälper andra studenter att få den insynen och kan hjälpa dem när de inte vet vad de ska göra.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Gör det! Det finns en otrolig mängd humanistiska utbildningar som leder direkt in i yrkeslivet, och det har fakulteten helt koll på så du kan alltid höra av dig till dem om du har frågor. Men att läsa enstaka kurser i ett ämne som du är intresserad av eller verkligen brinner för är inte bara något som ser bra ut på CV:t, det berikar ditt liv.

– Utbildning kan ofta verka som något som måste leda till något konkret, något som framtida arbetsgivare ser som en bonus när de anställer dig, men det viktigaste är att du själv känner att ditt liv är berikat för att du har läst just det du har läst. Humaniora kan låta lite flummigt när man först kollar på det.

– Att bara plugga ett ämne kan kännas läskigt om man inte vet exakt vad man kan göra med sin utbildning, men oroa dig inte. Du kan bli precis vad som helst och du kommer att inse att humaniora finns inom alla områden i ditt liv. Om du så vill bli lärare, läkare eller ingenjör kommer du alltid ha nytta av det humanistiska ämnet du lärt dig om.