Publicerad: 2021-03-24

Med KAW-anslag förstärks universitetets grundforskning i matematik

NYHET Femton matematiker får i år dela på 25 miljoner kronor i anslag inom ramen för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses matematikprogram. Professor Dimitri Leemans från Université Libre de Bruxelles får därmed möjlighet att gästforska på Institutionen för matematik och matematisk statistik vid Umeå universitet.

Text: Ingrid Söderbergh

KAW:s matematikprogram har haft stor betydelse för matematikforskningen i Sverige. Starka miljöer som gjort internationellt avtryck har utvecklats och blivit attraktiva för ledande forskare runt om i världen.

Inom ramen för programmet rekryteras i år tre meriterade gästprofessorer till svenska universitet. En av dem är Professor Dimitri Leemans, Université Libre de Bruxelles, Belgien. Han kommer, tack vare anslaget från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, att vara gästprofessor vid Institutionen för matematik och matematisk statistik, Umeå universitet.

Läs mer om Professor Dimitri Leemans och hans projekt: Okända länkar mellan geometriska objekt

Läs pressmeddelande om tillkännagivandet av 2021 års anslag till matematisk grundforskning

Om KAW matematikprogrammet:

Programmet är ett samarbete mellan Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och Kungl. Vetenskapsakademien, som utvärderar alla nominerade kandidater. Programmet omfattar under åren 2014–2023 340 miljoner kronor för utresande svenska postdoktorer och internationell rekrytering av utländska postdoktorer samt gästprofessorer till svenska institutioner. Utöver detta ges ett stöd på 73 miljoner kronor till Vetenskapsakademiens Institut Mittag-Leffler, ett av världens tio främsta matematiska institut.

För frågor om gästforskaren, kontakta gärna värden:

Klara Stokes