Publicerad: 2021-09-10

Medaljregn till BKC-studenter under Junior-SM

NYHET Under helgen har Junior-SM (U19) i badminton spelats, säsongens höjdpunkt för de nyblivna BKC-studenterna Selma Arvidsson och Lucas Forslund. Tillsammans bärgade de två studenterna totalt hem fem medaljer under mästerskapet som spelades i Umeå.

Text: Anna-Karin Eriksson

Selma Arvidsson och Lucas Forslund är nya studenter vid Badmintons kompetenscentrum (BKC) i Umeå vid Idrottshögskolan. De kommer direkt från studier på NIU badminton, Maja Beskowgymnasiet, från och med hösten 2021 är de elitidrottsstudenter vid Umeå universitet.

Fem SM-medaljer

Totalt fem SM-medaljer till studenterna blev facit när mästerskapet avgjordes i Umeå. Selma spelade till sig medalj i samtliga tre kategorier; silver i damdubbel, ett brons i damsingel och tillsammans med Lucas Forslund brons i mixeddubbel. Lucas knep även en bronspeng i herrdubbel.

-Det kändes väldigt kul att få ta medalj i alla tre kategorierna. Jag har ingen SM-medalj sedan tidigare vilket gjorde det lite extra kul att få prestera i samtliga kategorier som genererade medaljer. Det är roligt att få känna att all den tid jag har lagt ner på min idrott kan ge dessa typer av respons, berättar Selma.

Selma berättar att hennes målsättningar inför helgen var att få till ett bra spel, att vara med och bra förberedd såväl psykiskt som fysiskt.

-Det fanns så klart förhoppningar att lyckas ta en medalj när det var mitt sista junior-SM, fortsätter Selma.

Även Lucas Forslund siktade på att ta medalj.

-Det känns fantastiskt! Under min tid på NIU har Junior-SM varit den tävling jag siktat på och mest sett fram emot, därför känns det extra roligt att ta med sig två medaljer därifrån, säger han.

Lucas fortsätter och berättar att han sett fram emot att mäta sig med Sverigeeliten efter det långa tävlingsuppehållet som varit på grund av pandemin.

Verksamhetsledare Hannes Andersson gläds åt sina studenters framgångar och lyfter fram just framgången i mixeddubbel lyfter lite extra. I kvartsfinal besegrades 3/4 seedade Söderström/Hultman.

- De var båda två otroligt fokuserade tävlingen igenom och lyckades på vägen till semifinalen vinna mot två högt rankade mixedpar, säger Hannes.

Dubbla karriärer

Under kommande år satsar Selma Arvidsson och Lucas Forslund på dubbla karriärer vid Umeå universitet genom att kombinera en elitidrottssatsning i badminton med akademiska studier. Selma studerar Läkarprogrammet och Lucas läser Tekniskt-Naturvetenskapligt basår.

Vilka förväntningar på läsåret har ni på som nyblivna studenter vid Umeå universitet och BKC?

- Jag ser verkligen fram emot det kommande året! Det blev en bra start på säsongen med detta mästerskap, vilket gör att man blir extra taggad att fortsätta tävla och träna! Det jag hittills har sett av universitetet, idrottshögskolan och BKC har varit väldigt positivt! Fina möjligheter med både träning och studier som jag hoppas kan bidra till att utvecklas och kunna göra fler härliga prestationer under året! Jag är enormt taggad, säger Selma Arvidsson.

-Jag hoppas kunna fortsätta utvecklas inom badminton genom så mycket tränande som möjligt för att uppnå mina långsiktiga mål. Samtidigt känns det både skönt och roligt att ha skolan som ger lite omväxling från tränandet, avslutar Lucas.