Publicerad: 2023-12-12

Medel mot svettning fungerar även efter att ha varit fryst

NYHET För personer som lider av mycket svår svettning kan behandling i huden med ett preparat som innehåller ämnet botulinumtoxin vara effektiv. Ofta kasseras överbliven botulinumtoxin, men en ny studie i Umeå visar att ämnet fungerar lika bra efter att ha legat i frysen.

Text: Ola Nilsson

– Resultatet öppnar för att behandlingen ska kunna bli både billigare och tillgängligare. Det innebär att fler ska kunna få hjälp mot sina besvär, säger Alexander Shayesteh Afshar, forskare vid Umeå universitet och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus.

Att svettas är ett naturligt sätt för kroppen att reglera temperaturen, men cirka en av tjugo lider av extremt riklig lokal svettning som inte är nödvändig för kroppen men ett stort socialt problem. Den abnorma svettningen – tillståndet kallas hyperhidros – går att behandla genom att injicera ett preparat som består av utspätt botulinumtoxin, med ett stort antal injektioner lokalt i huden. Metoden är dock personalkrävande och förhållandevis dyr. Inte minst är själva preparatet relativt dyrt. Många vårdgivare kasserar överblivet botulinumtoxin, medan andra fryser ned för att spara till senare.

Hud- och STD-kliniken vid Norrlands universitetssjukhus behandlar personer med hyperhidros från hela norra Sverige. I en studie med 106 patienter med svår svettning i armhålorna, axillär hyperhidros, under åren 2019 – 2021 undersöktes om det fanns skillnader i effekt och biverkningar beroende på om behandlingen skedde med färskt preparat respektive sådant som varit fryst och tinats upp. Undersökningen skedde genom att patienterna fick färskt botulinumtoxin typ A i höger armhåla och samma preparat som varit fryst och tinat i vänster armhåla.

Patienternas besvär undersöktes före och ett halvår efter behandling med bland annat validerade enkäter. Det visade sig att det inte gick att se några signifikanta skillnader; patienterna upplevde lika stor förbättring i vänster som i höger armhåla. Inte heller gick det att se några signifikanta skillnader i biverkningar som patienterna upplevde mellan höger och vänster armhåla.

– Detta stöder de kliniska erfarenheter vi har sett tidigare. Resultaten är dock unika i så måtto att det inte har genomförts någon strukturerad studie tidigare av hållbarheten hos preparatet. Vi drar slutsatsen att det är fullt möjligt att spara nedfryst botulinumtoxin i sex månader. Det kan förenkla betydligt för vården, säger Alexander Shayesteh Afshar.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Plos One.

Alexander Shayesteh Afshar
Biträdande universitetslektor, kombinerad med klinisk tjänstgöring

Om den vetenskapliga publiceringen:

Reconstituted and frozen botulinum toxin A is as effective and safe as fresh for treating axillary hyperhidrosis: A retrospective study
Alexander Shayesteh, Antonia Boman, Emil Hawas, Bo Carlberg