Publicerad: 2021-06-14

Medie- och kommunikationsvetare på internationell konferens om hållbarhet

NYHET Den 14-16 juni deltar och presenterar medie- och kommunikationsvetare från Institutionen för kultur- och medievetenskaper då Umeå universitet en av värdarna för den digitala konferensen DevRes 2021 – Advancing Sustainable Transformation.

Två av de som presenterar från Institutionen för kultur- och medievetenskaper är Annika Egan Sjölander och Camila Emboava Lopes. Under måndagen presenterar Camila Emboava Lopes sitt forskningsprojekt “Using digital media to bring Indigenous perspectives into discussions about sustainable development and transformation” (se session 2).

Annika Egan Sjölander presenterar delprojektet “The multiple meanings of water: wastewater treatment and reuse seen from a communication perspective” (måndag, session 4). Både deltar under onsdagen i The Role of Media and Communication when Advancing Sustainable Transformations (SDG XX) (onsdag, session 42), ett roundtable som Annika Egan Sjölander håller i.

Konferensen avser utgöra ett kreativt forum för forskare, beslutsfattare, finansiärer och andra intressenter kring hur utvecklingsforskning kan bidra till hållbar omvandling. DevRes 2021 kommer att sammanföra teori, forskning och praktik för att utforska hur de komplexa interrelationerna mellan de olika dimensionerna av hållbarhet kan föra utvecklingsforskningen framåt.

Exempel på medverkande key-note speakers och panelistster är:
Thomas Tufte, Professor, Director for the Institute for Media and Creative Industries, Loughborough University London, UK
Ellinor Ädelroth, Professor emerita Umeå University/ the Panzi Hospital, Bukavu, Congo.
Dennis Garrity, UN Drylands Ambassador & Senior Fellow at The World Agroforestry Centre (ICRAF), Kenya.
Catherine Sutherland, Associate Professor, School of Built Environment & Development Studies, University of KwaZulu-Natal, South Africa.

Programmet innehåller mer än 50 programpunkter i form av paneler och sessioner med talare från över 30 länder. Arrangörer är tillsammans med Umeå universitet: Sveriges lantbruksuniversitet, Vetenskapsrådet, Sida och Formas.

Besök konferensens webbsida www.devres2021.se för att se hela programmet och få information om hur du registrerar dig. Konferensen är kostnadsfri och digital.