Publicerad: 2021-08-30

Menscykeln kan användas som hävstång för träning

NYHET Det behövs mer forskning och fakta om kvinnor och träning, många kvinnor tränar men den mesta forskningen om träning görs om män. Lisbeth Wikström-Frisén, vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, idrottsmedicin, samt forskare inom Idrottshögskolans nätverk, forskar inom området kvinnor, hormoner och träning.

För några år sedan genomförde Lisbeth Wikström-Frisén en studie där man undersökte vilka effekter de hormonförändringar som uppstår under en menscykel har på styrketränande kvinnor. Nu arbetar Lisbeth med forskning kring effekterna av menscykeln på kvinnors konditionsträning, denna forskning beräknas bli klar under hösten 2021.

-Jag vill medverka till att kunskaper inom fysiologi och anatomi som är specifik för kvinnor nyttjas för att kunna optimera träningseffekterna, säger Lisbeth Wikström-Frisén, doktor i idrottsmedicin och forskare inom Idrottshögskolans nätverk.

Läs hela artikeln ”Forskare efterlyser mer fakta om träningens effekt på kvinnor" i Helsingorgs Dagblad (210828)

Lisbeth Wikström-Frisén föreläser på Hälsa på campus 15 september

Den 15 september föreläser Lisbeth Wikström-Frisén på Hälsa på campus om Träning för kvinnor, en föreläsning om kvinnlig fysiologi, träning och prestationsutveckling. Lisbeth kommer reda ut begreppen kring hormoner, menstruation, symptom och kvinnospecifik hälsa.

Mellan kl. 15:30-15:55 den 15 september finns dessutom möjlighet att ställa frågor live till Lisbeth.