Publicerad: 2022-06-27

P1 Naturmorgon: Midsommarnattens pollinatörer fascinerar

NYHET Vem är det egentligen som pollinerar blommorna vi lägger under kudden på midsommarnatten? Vilka är de vanligaste vilda pollinatörerna och vad kan vi göra för att hjälpa dem?

Text: Ingrid Söderbergh

Tidig morgon och fågelkvitter i Röbäck utanför Umeå. P1:s fältreporter Maria Viklands gjorde en pollinatörs-safari på midsommardagens morgon från skog till åker och med sig hade hon Natuschka Lee, forskare på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet, och Malin Karlsson, biolog på Länsstyrelsen i Västerbottens län.

Trion startar på en plats som inte är alldeles traditionellt typisk för pollinatörer, nämligen Röbäcks skogskyrkogård. Området är täckt av blåbärsris och tallskog med någon enstaka gran. Men, blåbär är faktiskt en superviktig växt för många pollinatörer i norr.

– Det finns förmodligen ett par hundra pollinatörer i denna typ av skog varav ett 30-tal i blåbärsrisen, säger Natuschka Lee, entomolog och forskare på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universite, i sändningen.

Biolog Malin Karlsson är samordnare i Västerbotten för ett regeringsuppdrag över hela Sverige på tre år kring vilda pollinatörer. Hennes uppdrag är att uppmuntra och informera olika målgrupper om hur man gör ”mer rätt” för vilda pollinatörer. I sändningen säger hon:

– Det kan till exempel vara att låta alla vilda blommor få blomma, inte städa och klippa så mycket, låta bostäder för de vilda pollinatörerna som döda träd få vara kvar.

Trion ska under sändningens gång leta upp sju blommor och hitta dess pollinatörer. Så här tidigt på morgonen märks inte så många insekter av, mest myggor och fjärilar.

–Humlorna börjar ”jobba” före honungsbina, lite fjärilar och nattflyn och flugor finns också så här tidigt på morgonen, säger Natuschka Lee.

Myggor då. Är myggor värt nåt för världen? Kan de pollinera? undrar reportern Maria Viklands.

– Det är inte så mycket forskat kring dem. I Pollinatörernas flora anses 5-6 myggarter kunna pollinera, säger Natuschka Lee.

Växter har olika sätt som de lockar till sig pollinatörerna, till exempel violer har starka färger och doft av nektar. Violerna har också fiffiga streck på kronbladen som fungerar som ”landningsbana” för pollinatörer.

I Naturmorgons hela sändning i P1 25 juni får lyssnare lära sig en massa matnyttigt om midsommarnattens pollinatörer.

Lyssna på reportaget

Lyssna på hela reportaget i Naturmorgon P1 25 juni 2022