Publicerad: 2023-04-28

När kriget blir ett meme – varför skrattar vi åt folkmord?

NYHET Moa Eriksson Krutrök forskar på social medieanvändning i samband med kriser och har intervjuats av Sydsvenskan om om användandet av memes under kriget i Ukraina.

Text: Jonas Vågström

Varför skrattar folk åt krig – och folkmord? Från krigen under 90-talet lever många melodier kvar och ukrainare har egna kampsånger som hånar de löjeväckande ryssarna.

Sydsvenskans David Helander har intervjuat Moa Eriksson Krutrök, Universitetslektor i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet och affilierad forskare vid Humlab, som forskar på användandet av sociala medier i krisdrabbade områden som Ukrina.

- Med hjälp av memes ”kan man nå de som inte är politiska, de som inte vet hur många som har dött under den senaste attacken, utan som bara tycker det är kul – och därav sprids det. Det kan vara en sorts strategi från deras sida” säger Moa Eriksson Krutrök.

Moa Eriksson Krutrök