Publicerad: 2016-02-22

Nära 3 000 nyfikna gymnasieelever besöker campus

NYHET Informationsdagen den 24 februari lockar nästan 3 000 besökare till Umeå universitet. Då kommer gymnasieelever från hela Norrland hit för att inspireras, informeras, mötas och få möjlighet att ställa alla frågor som bubblar inför framtiden.

– Det är en fantastisk möjlighet att få en hel dag när man åker iväg med sin skola och kan få fundera över vad man vill göra efter gymnasiet. Det signalerar att det är viktigt att plugga vidare och vi på Umeå universitet kan kanske vara med och så ett frö, berättar Sofia Wiesler, områdeschef med ansvar för nationell studentrekrytering.

Totalt kommer 31 bussar med 1 550 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar närmare 1 400 elever.

Dagen inleds med ett gemensamt pass där Umeå universitets studentambassadörer berättar om sin personliga resa till studierna. Därefter är det bara att gå loss bland informationspass och på inspirationsmässa.
– Inspirationsmässan växer för varje år. Tanken är att här ska man få möjlighet att testa en aktivitet som är kopplad till utbildningen. I år kan man till exempel prova på att hitta energitjuvar i en byggnad med hjälp av en värmekamera, prova på hur det är att jobba med radio och tv och testa sina normkritiska förmågor, fortsätter Sofia Wiesler.

Nytt för i år är att Umeå universitet använder Snapchat under dagen för att i realtid visa vad som händer på olika platser på Informationsdagen. Alla elever har också möjlighet att skräddarsy sitt eget program i sin mobil.

Informationsdagen är ett utmärkt tillfälle att uppleva universitetsmiljön och framför allt för att ställa frågor – om allt från boende till studentliv, ekonomi till utbildning och vad man kan bli.

Schema för informationsdagen, kl. 09.30–15.30:

InledningAula Nordica, kl. 09.30–10.00
Humanisthuset, kl. 10.30–11.00

Inspirationsmässa
Lindellhallen, Samhällsvetarhuset och Humanisthuset, kl. 10.00–15.30

Kultur på campusBjuder på härliga beats med rapparen KumbaLindellhallen, kl. 12.00–12.30

StudievägledarmingelFör studievägledare erbjuds ett särskilt pass med inriktning mot framtidens lärare och lärarutbildningar.
Rotundan, Universum, kl. 11.30–12.55

Detaljerat program och karta

För press och media:
Störst chans att intervjua besökande gymnasieelever är kl. 11.00–11.30, 12.00–12.30 och 13.00–13.30.

För mer information, kontakta gärna:

Sofia WieslerKommunikationsenheten, Umeå universitetTelefon: 070-277 54 76
E-post: sofia.wiesler@umu.se