Publicerad: 2020-12-09 Uppdaterad: 2022-12-02, 16:31

Nobelpriset i kemis betydelse för Umeå universitet

NYHET Gensaxen har revolutionerat vetenskapen inom flera områden. Att upptäckten nu tilldelas Nobelpriset i kemi gläder Umeå universitet särskilt. – Jag är säker på att årets Nobelpris till Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna kommer att få stor betydelse för universitetet, för Umeå och för hela regionen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Text: Johanna Fredriksson
Rektor om Nobelpriset

Rektor Hans Adolfsson uttalar sig i samband med att Nobelpriset i kemi delas ut till Emmanuelle Charpentier för hennes upptäckt av gensaxen, som hon gjorde vid Umeå universitet.

Under ett mörkt år kantat av pandemi blev Nobelpriset i kemi en stor ljusglimt för Umeå universitet då det gick till Emmanuelle Charpentiers och Jennifer A. Doudnas upptäckt av gensaxen, CRISPR-Cas9. Emmanuelle Charpentier var verksam vid Umeå universitet då hon gjorde sin banbrytande upptäckt.

– Att en Nobelprisbelönad upptäckt kunde göras vid Umeå universitet beror förstås på flera olika saker. Men jag är övertygad om – och det säger ju Emmanuelle själv – att den öppenhet och den anda som råder på universitetet har varit direkt avgörande. Vi är ett universitet med alla vetenskapliga discipliner närvarande och samlade på ett och samma campus och det är enkelt för forskare att gå över gränserna och samarbeta med varandra, vi är prestigelösa och gläds åt varandras framgångar, säger Hans Adolfsson i samband med att Nobelpriset delas ut.

CRISPR-Cas9 kallas för genteknikens skarpaste verktyg och har revolutionerat forskningen inom många olika områden och användningsområdena fortsätter att utvecklas. Även på Umeå universitet bedrivs forskning som fått totalt nya förutsättningar med detta verktyg. Att upptäckten nu utsetts som Nobelprisvinnande kommer att ge fler fördelar för Umeå universitet, menar Hans Adolfsson.

– Vi kommer att öka vår synlighet i världen och vi kommer att fortsätta att rekrytera de bästa forskarna, lärarna och studenterna. Så välkommen till Umeå, säger han.