Publicerad: 2022-11-22

Nominera Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent

NYHET Idrottshögskolan delar sedan år 2015 ut utmärkelserna "Årets Idrottsalumn" samt "Årets Elitidrottsstudent". Vilka tycker du ska få ta emot 2022 års utmärkelser?

Text: Anna-Karin Eriksson

Årets Idrottsalumn 2022

Utmärkelsen tilldelas en tidigare student (alumn) som har examen från en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet, som i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk idrott och är en god förebild för dagens och framtida idrottsstudenter.

Tidigare alumner som tilldelas utmärkelsen:

2021: Ola Svensson, verksamhetschef på RR-SISU Västerbotten samt under åren 2021-2022 även projektledare på Umeå Kommun.

2020: Tatiana Håkansson, Akademichef Dalkurd FF. Tatiana skriver historia som den första kvinnliga akademichefen inom svensk elitfotboll och är en förebild som samhällsdebattör och eldsjäl för såväl jämlikhetsfrågor som i sitt arbete mot rasism inom idrotten.

2019: Jenny Svender, Riksidrottsförbundets sakkunnige i jämställdhetsfrågor och ansvarig för Riksidrottsförbundets forsknings- och utvecklingsarbete.

2018: Caroline Jönsson, en av grundarna till organisationen FairPay Foundation som arbetar med att göra idrotten mer jämlik.

2017: Linda Andersson, förbundskapten för längdskidåkare och skidskyttar inom Svenska parasportförbundet och huvudansvarig för samtliga grupper från rekrytering till landslag.

2016: Samuel Lund, förenings- och förbundsutvecklare på Svenska Brottningsförbundet.

2015: Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Årets Elitidrottsstudent 2022

Utmärkelsen tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning och är en god förebild för dagens och framtida elitidrottsstudenter.

Tidigare elitidrottsstudenter som tilldelats utmärkelsen

2021: Johannes Eklöf, elitidrottsstudent på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och en av världens främsta långloppsåkare i längdskidor.

2020: Linus Holmgren, elitidrottsstudent på Juristprogrammet. Linus är en bra förebild för elitaktiva som vill kombinera en elitidrottssatsning med akademiska studier. Linus spelar innebandy med IBK Dalen samt i det svenska herrlandslaget.

2019: Amanda Delgado Johansson, elitidrottsstudent på Magisterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap 60 hp. Amanda är en nyckelspelare i det svenska damlandslaget i innebandy samt i klubblaget IKSU. Under Amandas studietid har hon tvåfaldigt blivit svensk mästare, vunnit Europacupen för klubblag två gånger samt vunnit två VM-guld.

2018: Karl-Johan Dyvik, elitidrottsstudent vid Högskoleingenjörsprogrammet inom byggteknik. Karl-Johan har bland annat åkt 7 världscupstävlingar och framgångsrikt kombinerat sin elitsatsning i längdskidor med sina akademiska studier.

2017: Frida Nordström, elitidrottsstudent som tagit examen från Personalvetarprogrammet och som studerat vidare på Magisterprogrammet i ledarskap och organisation. Frida är en stor förebild inom innebandy, kapten i världens bästa klubblag och assisterande kapten i det svenska damlandslaget.

2016: Frida Sandberg, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i bioteknik samt landslagsskidorienterare som under de senaste åren gjort stora framsteg i framförallt skidorientering vilket bland annat har lett fram till SM, EM och VM-medaljer.

2015: Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet samt tävlande i jujutsu. Karl har fem SM-guld i jujutsu och ett i karate, som bäst har han rankats 11:a i världen.

Nominera senast 20 januari 2023

Idrottshögskolan välkomnar förslag på alumner och elitidrottsstudenter som DU vill ska ta emot utmärkelserna ”Årets Idrottsalumn 2022” samt ”Årets Elitidrottsstudent 2022”.

Skicka din nominering via mejl till pernilla.eriksson@umu.se, senast 20 januari 2023.

Nomineringen ska innehålla alumnens/elitidrottsstudentens namn, kontaktuppgifter samt en motivering till varför just han eller hon bör få ta emot utmärkelsen.

Välkommen att kontakta

Pernilla Eriksson