Publicerad: 2024-01-09

Banbrytande bok belyser nordiska perspektiv på digitalisering och digital kompetens i utbildning – från policy till praktik

NYHET Docent i informatik Sara Willermark vid Högskolan Väst, professor i pedagogik Anders D. Olofsson och professor i pedagogik J. Ola Lindberg, båda vid Umeå universitet, är redaktörer för boken "Digitalization and Digital Competence in Educational Contexts. A Nordic perspective from policy to practice," som i början av 2024 givits ut av Routledge. Den är publicerad inom ramen för den välrenommerade bokserien ’Routledge Research in Digital Education and Educational Technology’.

Mångfacetterat nordiskt synsätt

I boken utforskas hur digitalisering och digital kompetens på ett betydande vis har kommit att integreras i en rad olika utbildningskontexter. Utifrån ett nordiskt perspektiv sätter boken fokus på hur digitalisering och digital kompetens idag är viktiga komponenter i undervisning och lärande från grundskola till universitet, men behandlar även digitalisering och digital kompetens i utbildning i relation till politiska beslut, ledarskap, administrativ struktur respektive teknisk infrastruktur. Genom att tillämpa ett mångdisciplinärt och holistiskt synsätt ger boken olika forskningsbaserade exempel på hur nordiska länder arbetar med frågor som rör digitalisering och digital kompetens i utbildning. Den presenterar aktuella fallbeskrivningar, djuplodande diskussioner, och framåtblickande perspektiv inom en nordisk utbildningskontext.

Global relevans och jämförande ramverk

Boken har ett nordiskt fokus, men innehållet är av hög relevans även i en bredare europeisk och global kontext. Boken innehåller fem teman som alla är återkommande kunskaps- och studieobjekt även i den internationella forskningen inom detta fält. Dessa teman är: 1. Policy, 2. Digitalt ledarskap och organisation, 3. Hållbara digitala ekosystem, 4. Ämnen, redskap och undervisning i rörelse, och 5. Digital kompetens för lärare. Genom ett utförligt introducerande kapitel skrivet av redaktörerna och ett avslutande kapitel skrivet av professor Roger Säljö som tillsammans binder ihop de övriga 13 ingående kapitlen bidrar boken till en fördjupad förståelse för dynamiken kring digitalisering och digital kompetens inom utbildning – i Norden och på ett globalt plan.

Empiriska insikter och teoretiska perspektiv

Vart och ett av de 13 kapitlen bygger på empiriskt material likt policydokument, intervjuer, enkäter, och data hämtad från lärplattformar. Med bas i empirin erbjuder kapitlen även fördjupande teoretiska perspektiv och nyanserade analyser och diskussioner. Sammantagna utgör kapitlen en rik källa av forskningsbaserade resultat, insikter, och implikationer för frågor som rör digitalisering och digital kompetens inom utbildning.

En spjutspets mot framtiden

Sara Willermark, Anders D. Olofsson och J. Ola Lindberg hoppas att deras bok kommer att bli ett betydande bidrag till den pågående diskussionen om digitalisering och digital kompetens som förs i olika politiska- och utbildningsrelaterade sammanhang. Boken riktar sig till forskare, lärare, universitetsstudenter, och politiska beslutsfattare, vilka alla navigerar i och igenom de utmaningar och möjligheter som det digitala utbildningsskiftet innebär.