Publicerad: 2021-08-25

Nu kommer de internationella studenterna till Umeå

NYHET I dagarna anländer omkring 500 internationella studenter från hela världen till Umeå och Umeå universitet. Ruchitha Wijethunga, Lingci Wang, Ming-Yu Chen, Pascalle van den Heuvel och Theresa König är fem av de förväntansfulla studenter som i början av veckan välkomnades på flygplatsen. Där fick de också information om covid-19 i samarbete med Region Västerbotten.

Text: Camilla Bergvall/Jessica Bergström Grahn

Även om allt inte är som vanligt på grund av pandemin, går stämningen att känna igen från andra år när de internationella studenterna anländer i ankomsthallen. Många är glada och lättade över att äntligen vara framme, andra lite rörda och lätt nervösa över att äntligen kunna påbörja sina studier – och en ny fas i livet – i en helt annan del av världen. En som rest långt är Ruchitha Wijethunga från Sri Lanka, som ska läsa masterprogrammet i biomedicin. Han tvekade aldrig att åka iväg trots pandemin, och valde Umeå universitet på grund av Nobelpriset i kemi och upptäckten av Crispr-CAS 9.

– Jag har länge drömt om att få komma till Sverige, så för mig går en dröm i uppfyllelse. Och jag tror verkligen att gensaxen är framtiden inom genetik och medicin, så jag vill få mer kunskap inom det området. Jag vill kunna ge något tillbaka till världen, säger han.

Pascalle van den Heuvel från Nederländerna och Theresa König från Österrike är också utbytesstudenter. Båda valde Umeå delvis på grund av språket.

–  Jag har hört att ni är bra på engelska, och det ser jag fram emot att öva på. Sen berättade några vänner som tidigare varit här att de hade haft ”the best of times”, så de uppmuntrade mig att åka. Innan var jag lite nervös, men nu känns det bara bra, särskilt efter välkomnandet här ute, säger Theresa.

Ny kunskap genom utbyte

De flesta internationella studenter som anländer ingår i olika utbytesprogram och stannar normalt en eller två terminer. Till skillnad från ifjol är antalet utbytesstudenter nu uppe i nästan samma antal som före pandemin. Ingrid Svensson, enhetschef på International Office, är glad åt att siffrorna åter vänder uppåt.

– För ett lärosäte i framkant är det väldigt viktigt att ha ett internationellt perspektiv inom både utbildning och forskning, och här är utbytesstudenterna en viktig pusselbit. Internationalisering ger en större förståelse för den komplexa värld vi lever i och leder också till ny kunskap för att kunna ta sig an olika samhällsutmaningar, säger hon.

Smittsäkert välkomnande

På plats för att se till att mottagningen flyter på bra finns flera medarbetare och studenter som hjälper till att välkomna de internationella studenterna. Studenten Salih Saleh tar emot, informerar och guidar de nya studenterna rätt.

– Det känns spännande att få vara med och välkomna studenterna. Alla är mycket taggade på att utforska en ny stad, de har sån energi. Och det är väldigt roligt att få höra vad de har för planer för hösten.

Förutom nycklar och information om universitetet och staden Umeå, får studenterna också information om covid-19. Flera olika åtgärder har vidtagits för att minska risken för smittspridning. Ett vanligt år sker mottagningen på Infocenter på campus, men nu välkomnas studenterna istället direkt på flygplatsen. De medarbetare som är på plats använder munskydd och handskar. Behållare med handsprit står utspridda, och en viktig uppgift är att se till att avstånden hålls i kön och att studenterna kommer fram en och en för att få sina nyckelkuvert. För de som inte är fullvaccinerade finns möjlighet att ta med ett test-kit, något som universitetet ordnar i samarbete med Region Västerbotten.

– Vi har gjort ungefär samma förberedelser som förra hösten och i våras, och var också väl förberedda på att smittspridningen skulle kunna öka efter sommaren, berättar Ejvår Falck på Housing Office.

Dubbelt så många bussar

Efter att studenterna hämtat ut sina nycklar och eventuella test-kit, skjutsas de i förbokade bussar till sina respektive studentområden.

– Färden är kort, men för att se till att studenterna kan sitta utspritt har vi beställt dubbelt så många bussar som normalt för vissa ankomsttider, säger Ejvår Falck.

Lingci Wang och Ming-Yu Chen går ut från flygplatsen tillsammans. Deras absolut första intryck är att det är kallt, ”men det hade vi å andra sidan förväntat oss”. Båda är här på utbytesstudier, Lingci Wang från Hubei University of Economics och Ming-Yu Chen från National Taiwan University.
– Jag älskar Sverige, och jag vill uppleva ett annat sätt att leva. Dessutom skulle jag gärna vilja se norrsken, säger Lingci Wang.

Båda är imponerade över mottagandet på flygplatsen.

– Det var verkligen jättebra, allting var väl förberett, säger Ming-Yu Chen.

För dem, liksom för övriga, väntar nu en smittsäker introduktion till Umeå universitet och Umeå stad via Orientation, tre digitala event 25­–27 augusti.