Publicerad: 2019-03-15

Ny bok: Hur vet man vad en berättelse vill säga?

NYHET Hur vet man vad en berättelse egentligen vill säga och hur vill den bli läst? I dagarna lanseras en ny bok riktad mot verksamma och blivande svensklärare på högstadiet och gymnasiet.

Med utgångspunkt i berättelsernas helhet tar författarna, via ett flertal undervisningsmodeller, ut ett riktmärke för den praktiska svenskaundervisningen, främst litteratursamtal, på högstadiet och gymnasiet.

Boken innehåller modeller som ska fungera som ett konkret, didaktiskt stöd för läraren i klassrummet - men poängterar också att läslust och läsglädje är det mest värdefulla en svensklärare kan förmedla till sina elever.

Anders Öhman, professor i litteraturvetenskap, är en av redaktörerna och bland författarna finns också Maria Jönsson, universitetslektor i litteraturvetenskap, och Gustav Borsgård, doktorand i litteraturvetenskap. Samtliga hemmahörande vid Institutionen för kultur- och medievetenskap.