Publicerad: 2023-05-26 Uppdaterad: 2023-06-15, 13:54

Ny bok om natur och språkligt platsskapande i norra Sverige

NYHET Språk, natur och plats i koloniala sammanhang diskuteras i boken Markernas kronologi och ideologi i norra Sverige som belyser naturens roll i språkligt platsskapande.

– Boken handlar om hur norra Sverige genom historien fyllts med betydelse och innehåll genom naturen. Syftet är att belysa naturens roll i språkligt platsskapande med särskilt fokus på nybyggarkolonisationen under 1700- och 1800-talet, säger Daniel Andersson, professor och prefekt vid Institutionen för språkstudier.

Markernas kronologi och ideologi i norra Sverige är ett resultat av ett forskningsprojekt som finansierades av Riksbankens Jubileumsfond och som handlade om berättande om naturen i norra Sverige. Texterna som analyseras i boken är de båda journaler i vilka Petrus Læstadius beskrev sitt arbete som missionär i Lappmarken, samt Olov Petter Petterssons detaljerade skildring av nybyggarkolonisationen i verket Gamla byar i Vilhelmina.

– Boken bidrar till att förstå det språkliga platsskapande med naturen i centrum och dess mekanismer, och ger en historisk bakgrund till de processer som pågår idag i norra Sverige.

Markernas kronologi och ideologi i norra Sverige ges ut av Skytteanska samfundet inom Kriterium.