Publicerad: 2021-02-11

Ny bok ska väcka forskardrömmar

NYHET Bokförlaget Fri Tanke och Sveriges unga akademi har publicerat en ny bok för unga med titeln Forskardrömmar. Boken beskriver hur 60 forskare var som barn och vad som gjorde dem intresserade av forskning. Fyra av de porträtterade forskarna har kopplingar till Umeå universitet.

Text: Per Melander

De fyra med umeåkoppling är växtfysiologiprofessorerna Gunnar Öquist och Stefan Jansson på Umeå Plant Science Center, fysikern Mattias Marklund som disputerade och blev professor i Umeå men numera är professor på Göteborgs universitet och huvudsekreterare på Vetenskapsrådet och Christer Nordlund, professor i idéhistoria vid Umeå universitet.

Forskardrömmar gläntar på dörren till universitetet och berättar om barn som sedan blev forskare till yrket. En del tyckte att det var roligt att gå i skolan, en del tyckte att det var tråkigt. Vissa växte upp i en universitetsstad, andra ute på landet eller där elektriciteten kom och gick. Lika olika som barnens intressen och förutsättningar, var deras vägar till forskningen.

Bakom Forskardrömmar står Sveriges unga akademi, en vetenskapsakademi för ett urval av de främsta yngre forskarna inom alla fält. De hoppas att fler barn ska få upp ögonen för vetenskap och att barnen ska inse att de själva kan bli framtidens forskare.

Läs mer på fritanke.se