"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2020-09-17

Ny bok: Testbaserat lärande

NYHET Effektiva metoder för lärande är hett efterfrågade i skolan såväl som samhället. I en nyutkommen bok ger forskarna Bert Jonsson och Lars Nyberg konkreta tips på evidensbaserade lärandestrategier med speciellt fokus på testbaserat lärande, en strategi som har ett omfattande stöd i den vetenskapliga litteraturen. Utmaningen ligger i att tillämpa dem, menar de.

Text: Eva Stoianov

Testbaserat lärande är ett effektivt sätt att stärka minne och lärande som baseras på forskning inom kognitiv psykologi och neurovetenskap. Metoden introducerades för över 100 år sedan och har ett omfattande stöd inom vetenskapen. Idag används den dock endast i begränsad omfattning och ofta utan systematik.

– Den pedagogiska utmaningen ligger i att alla bra inlärningsstrategier kräver ett aktivt lärande från studenten, medan de strategier som är vanligast men också ineffektivast inte kräver ett aktivt lärande. Detta får till följd att studenter väljer att använda mer passiva och ineffektiva lärandestrategier, säger Bert Jonsson.    

Boken vänder sig till alla lärare, studenter och föräldrar som vill ha konkreta tips på hur testbaserat lärande och andra inlärningsstrategier praktiskt kan användas för att nå ett systematiskt och effektivt lärande, samt hur olika strategier kan kombineras. Boken beskriver också grunderna för hur hjärnan är organiserad och hur olika psykologiska funktioner påverkar lärandet. Ett avslutande appendix sammanfattar fakta om hjärnans uppbyggnad och funktion.

Boken kan beställas från bokförlaget Natur och kultur:
https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi2/testbaserat-larande/

Bert Jonsson är docent i psykologi och professor i beteendevetenskapliga mätningar och är verksam vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Lars Nyberg är professor i psykologi och neurovetenskap samt föreståndare för Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI), Umeå universitet. Båda författarna har omfattande erfarenhet av undervisning på olika nivåer och av forskning om lärande och minne hos barn, vuxna och äldre individer.

 

 

För mer information, kontakta:

Bert Jonsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 76 12
Lars Nyberg
Professor, övrig/annan befattning
E-post
E-post