Publicerad: 2024-01-09

Ny excellent lärare på Juridiska institutionen

NYHET Juridiska institutionen har fått en ny excellent lärare i Nina Nilsson Rådeström, universitetsadjunkt och studierektor. Varje år utnämner Umeå universitet meriterade och excellenta lärare som ett sätt att stimulera lärare till att utveckla hög pedagogisk kompetens.

Nina Nilsson Rådeström är utbildad jurist och har jobbat på institutionen sedan 2007. Hon har i den senaste omgången av Umeå universitetets pedagogiska meriteringsmodell utnämnts till excellent lärare. Som lärare på Umeå universitet kan man ansöka om pedagogisk meritering i två steg. Första steget är meriterad lärare och andra steget är excellent lärare. Universitets mål med meriteringssystemet är att höja kvaliteten i utbildningen för studenterna, detta genom bland annat att uppmuntra och premiera en hög pedagogisk kompetens hos lärarna.

Det bästa och mest utmanande med att vara lärare

Nina tycker att det bästa med att vara lärare är mötet med studenterna, både i sal och utanför sal. Hon tycker att det är roligt att få leda ett lärande hos människor som verkligen vill lära sig. Men det finns också utmaningar med rollen som lärare. Hon menar på att det är svårt att hitta en gräns för när man som lärare har förberett sig tillräckligt inför en undervisning då ämnet är gränslöst och det är lätt att sväva i väg. – Klart att man vill vara väl förberedd men ibland behöver man hitta vad som är ”good enough”. Det kan också vara utmanande att hitta en lagom svårighetsnivå för studenterna, tycker Nina.

Tips till lärare som vill meritera sig

Till andra lärare som vill meritera sig så tipsar Nina om att ta hjälp av andra som har sökt. Hon tycker att man ska gå de kurser om pedagogisk portfölj och pedagogisk meritering som Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) erbjuder och att läsa litteratur i utbildningsvetenskap. – Även om du har en bra idé om hur du kan beskriva din egen undervisning och pedagogiskt ledarskap så behöver dina resonemang underbyggas med vetenskap, säger Nina.

Kriterier för meriteringen excellent lärare

- Läraren tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin pedagogiska praktik genom att analysera och problematisera sin praktik och vidareförmedla sin högskolepedagogiskt grundade kunskap.

- Läraren har genom pedagogiskt ledarskap främjat högskolepedagogisk utveckling och samverkan inom och utanför lärosätet.

- Läraren har systematiskt utvecklat sig själv och den högskolepedagogiska verksamheten över tid.

Nina Nilsson Rådeström
Universitetsadjunkt