Publicerad: 2019-10-24

Ny hedersdoktor i samarbete med UCGS

NYHET Carmen Vives Cases är professor i folkhälsovetenskap vid universitetet i Alicante i Spanien. Hon är en av årets hedersdoktorer som nyligen deltog i universitets årshögtid. Carmen har länge samarbetat med Ann Öhman, professor vid UCGS, bland annat i det Fortefinansierade projektet som handlar om våld mot kvinnor.

Carmen Vives Cases har under 2019 utsetts till hedersdoktor vid Medicinska fakulteten.
- Men på ett sätt är hon också UCGS hedersdoktor, säger en nöjd Ann Öhman som har varit med och initierat nomineringen.

Carmen Vives Cases är professor i folkhälsovetenskap vid universitetet i Alicante i Spanien. Hon är en internationell auktoritet inom arbetet för jämställd vård och mot våld mot kvinnor, och hon är rådgivare till Spaniens hälsoministerium i dessa frågor. Sedan 2016 är Carmen Vives Cases ordförande i Spaniens nationella epidemiologiska förening. Hon har tidigare varit redaktör för landets mest framstående vetenskapliga tidskrift inom folkhälsoområdet.

Senast Carmen var i Umeå besökte hon framför allt UCGS eftersom hon är en av tre i den internationella referensgruppen för Ann Öhmans projekt om våld mot kvinnor som ett folkhälsoproblem. Projektet är finansierat av Fort och knutet till UCGS.

- I maj nästa år kommer hon tillbaka. Då ska vi ha en ny workshop i det projektet, berättar Ann Öhman som också planerar för en gästforskarvistelse vid universitetet i Alicante nästa höst.

Läs mer om projektet.