Publicerad: 2024-03-12

Ny kurs om mänsklighetens påverkan på planeten

NYHET Vill du lära dig mer om hur mänsklig aktivitet har förändrat jorden och vad det innebär för framtiden? Då är Global förändringsvetenskap, en ny kurs på masternivå vid Umeå universitet, något för dig. Kursen, som startar hösten 2024, leds av David Wardle, en av världens främsta forskare inom växtekologi och ekosystemprocesser.

Varje dag släpps upp emot 96 miljarder ton koldioxid ut i atmosfären, 24 kvadratkilometer regnskog i Amazonas huggs ner och minst sju arter dör ut – allt på grund av människans påverkan. De senaste årtiondena har mänsklig aktivitet transformerat vår planet och många forskare anser att jorden gått in i en ny epok som kallas Antropocen, perioden av mänsklig påverkan på jorden.

Kursen Global förändringsvetenskap är helt ny och ger dig bred och djup kunskap om de sätt som människan påverkar jorden på. Kursen tar upp centrala begrepp och teorier som ligger till grund för vetenskapen om globala förändringar i jordsystemet.

– Av alla mänskliga orsaker till global förändring har klimatförändringar hittills fått störst uppmärksamhet, men det finns även andra betydande orsaker, till exempel intensivare markanvändning, spridning av invasiva arter och förlust av arter som upprätthåller ekosystemens funktion, säger professor David Wardle, huvudansvarig för kursen.

Möt David Wardle

Kursen Global förändringsvetenskap leds av professor David Wardle. I filmen berättar han mer om sin forskning.

Under kursen får du lära dig om hur människans utsläpp av växthusgaser, nedhuggning av regnskogar, spridning av invasiva arter och förlust av biologisk mångfald har förändrat klimatet, atmosfären, marken och vattnet. Du får också diskutera vad dessa förändringar innebär för mänsklighetens välfärd.

Kursen består av föreläsningar och diskussioner. Den inkluderar också ett projektarbete där du får skriva en litteraturöversikt och göra en muntlig presentation om ett aktuellt snabbrörligt ämne inom området global förändring.

Kursansvarig lärare är professor David Wardle, klassad som en världens mest framgångsrika ekologer med expertis inom växtekologi och ekosystemprocesser. Andra föreläsare under kursen är Ylva Sjöberg, som forskar om hydrologi i kalla regioner, och Heidi Burdett, vars forskning handlar om kustnära marina ekosystem.

Kursen är öppen för alla studenter som har en kandidatexamen i biologi, geovetenskap, miljövetenskap eller motsvarande. Kursen är på 15 högskolepoäng och ges på engelska. Anmälan till kursen är öppen fram till den 15 april 2024.

Läs mer om kursen i kursplanen

För mer information, kontakta gärna:

Caroline Blomquist
Sandra Straumdal