Publicerad: 2024-02-06 Uppdaterad: 2024-02-12, 09:10

Ny lärobok lyfter fram forskningsmetoder för digitala medier

NYHET Boken "Researching Digital Media and Society” är framtagen för studenter och nybörjare inom digitala mediestudier med syftet att samla och konkretisera digitala forskningsmetoder för en internationell publik. Boken är författad av Simon Lindgren, professor i sociologi, och Moa Eriksson Krutrök, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet.

Förra veckan presenterades boken "Researching Digital Media and Society” som samlar digitala forskningsmetoder och hur de kan användas för att studera moderna digitala medier. Målgruppen är främst studenter och nybörjare inom digitala mediestudier och syftar till att samla och konkretisera olika metoder för en internationell publik. Simon Lindgren, professor i sociologi, och Moa Eriksson Krutrök, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, är författarna bakom verket och deras respektive forskningsområden har lagt grunden för dess utformning.

– Vi är så glada att se den gå i tryck, menar Moa Eriksson Krutrök.

– Det här är boken jag önskat hade funnits tillgänglig för mig när jag var nybörjare på digitala metoder.

Nya tider kräver nya metoder

I en tid av ökad digitalisering, artificiell intelligens och avancerad mjukvara, betonas vikten av flexibla och anpassningsbara forskningsmetoder. Läsarna ska få insikter i varför forskare inom området väljer specifika verktyg och hur dessa kan tillämpas praktiskt för olika grundutbildningar inom media. Samt hur olika metoder kan hjälpa oss att förstå den myriad av information vi möter online varje dag, från Tiktok-influenser till virala Twitter-inlägg.

"Researching Digital Media and Society" inkluderar fallstudier som täcker både etablerade metoder som nätverksanalys och innovativa metoder som gränssnittsanalys. Genom en lättanvänd struktur tar boken läsarna genom varje arbetssätt på ett systematiskt sätt och ger exempel på deras klassiska användningsområden. Efter varje kapitel leder den också läsarna mot ytterligare resurser för vidare fördjupning. En oumbärlig resurs för alla som vill utforska och förstå den ständigt växande världen av digitala medier.

Moa Eriksson Krutrök