Publicerad: 2024-03-21 Uppdaterad: 2024-03-22, 09:28

Ny rapport lyfter betydelsen av öppna mötesplatser i Umeå

NYHET En nyligen publicerad rapport lyfter fram resultaten av en omfattande studie som ger en djupare förståelse för hur medborgardrivna öppna mötesplatser inte bara kan främja lokal sammanhållning utan också motverka ensamhet och psykisk ohälsa. Baserat på intervjuer med ideellt engagerade, anställda och användare ger rapporten en unik inblick i utmaningarna och möjligheterna för dessa viktiga samhällsstrukturer.

Spelar en avgörande roll i att motverka ensamhet och psykisk ohälsa hos individer.

I rapporten med titeln "Plats att mötas och växa: en kvalitativ studie av öppna mötesplatser i Umeå kommun", presenterar författarna Hanna Bäckström, forskare vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa och Linda Berg, lektor vid Umeå centrum för genusstudier, insikter om betydelsen av öppna, medborgardrivna mötesplatser i staden.

Studien betonar att öppna mötesplatser är av stor vikt ur flera perspektiv. Inte bara främjar de lokal sammanhållning och en positiv bild av stadsdelarna, utan de erbjuder också tillgång till samlingslokaler som annars skulle vara bristfälliga. Dessutom spelar de en avgörande roll i att motverka ensamhet och psykisk ohälsa hos individer och fungerar som centrala arenor för individuell utveckling och lärande, särskilt för barn och unga.

— Vi har kunnat urskilja att öppna mötesplatser såsom Ersboda Folkets hus, Klossen på Ålidhem och Mötesplats Stöcke spelar stor roll för människors deltagande i samhällsutveckling och det stärker social tillit lokalt inom områden såväl som för Umeå i stort, säger Berg.

En central roll

Rapporten är en del av den större studien "Risk för ökad segregation? Civilsamhällets och det offentligas svar på växande klyftor i en ännu inte delad stad". Berg och Bäckström pekar på att öppna mötesplatser spelar en mycket viktig roll för att främja social hållbarhet och stärka demokratiska processer i Umeå.

— En del av syftet med vår större studie är att undersöka civilsamhällets möjliga betydelser för att motverka ökade sociala klyftor i Umeå, och här har vi zoomat in på medborgardrivna mötesplatser och deras betydelse för social hållbarhet, säger Bäckström.

Rapporten visar på vikten av öppna mötesplatser som en grundläggande del av samhällsstrukturen och hur de kan bidra till att forma ett mer inkluderande och hållbart samhälle i Umeå kommun. Rapporten ger också en röst åt både verksamma vid mötesplatserna och lyfter fram vikten av att skapa en balans mellan öppenhet och trygghet. Deltagarna betonar behovet av att möta olika målgruppers behov och önskemål samt utmaningen med att säkerställa långsiktig ekonomisk hållbarhet för dessa organisationer.