Publicerad: 2014-08-28

Ny termin med tre nya utbildningsprogram

NYHET Måndagen den 1 september drar höstterminen igång vid Umeå universitet. I höst startar tre nya utbildningsprogram. Dessutom har antalet internationella studenter ökat kraftigt.

På måndag startar terminen för de flesta studenter på Umeå universitets program och kurser. Torsdagen den 4 september hålls en välkomstmässa för de nya studenterna i Universum. Då får de möjlighet att lära känna Umeå och Umeå universitetet lite närmare. Kultur på campus bjuder vid lunchtid på en konsert med bandet Ye Banished Privateers.

– Det är viktigt att alla studenter känner sig riktigt välkomna, både till universitetet och till Umeå. Många studenter flyttar dessutom långt – från södra delen av Sverige eller andra sidan jordklotet – för att studera här, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Rekordmånga internationella studenter

De internationella studenterna vid Umeå universitet är fler i år jämfört med höstterminen 2013. Majoriteten av de internationella studenterna, 1480 stycken, är så kallade free movers och har sökt sig till Umeå universitet helt på egen hand. I år är det 130 fler free movers jämfört med i fjol. Dessutom förväntas rekordmånga utbytesstudenter – 540 stycken – påbörja sina studier vid Umeå universitet, en ökning med över 60 studenter jämfört med läsåret 2013/2014. I höst finns dessutom 110 nya avgiftsskyldiga studenter, cirka 30 fler studenter jämfört med i fjol.

Tre nya utbildningsprogram

Höstterminen 2014 startar tre nya utbildningsprogram:

Civilingenjörsprogrammet i bioresursteknik

– Ett femårigt civilingenjörsprogram som ger en utbildning i gränslandet mellan de traditionella utbildningarna i bio- och kemiteknik. De färdigutbildade studenterna blir en viktig del av omställningen till ett hållbart samhälle och bidrar till att utveckla effektiva metoder att producera biobaserade produkter och förnybara energikällor.

Kompletterande pedagogisk utbildning med förhöjd studietakt

– Ett ettårigt påbyggnadsprogram som ger möjlighet att komplettera tidigare ämneskunskaper för den som vill ta ut en ämneslärarexamen. Utbildningen riktar sig till dem som sedan tidigare har en magisterexamen inklusive examensarbete på minst 15 hp och ämnesstudier motsvarande 90 hp eller 120 hp.

Magisterprogram i mark- och miljörätt

– Ett ettårigt påbyggnadsprogram som förbereder studenterna för yrken som kräver djupgående kunskaper i mark- och miljörätt. Till exempel inom lantmäteriområdet eller inom myndigheter och företag som arbetar med markanvändning, markexploatering och detaljplaner.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitetTelefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Relaterad information:

Välkomstmässa för nya studenterKultur på campusÖver 22 000 antagna studenterInternationella studenter anländer till Umeå

Foto: Christina Hülsmann

Redaktör: Karin Wikman