Publicerad: 2020-04-28

Lars-Erik Lauritz och Anna Lindqvist blir nya föreståndare för Lärarhögskolan

NYHET Rektor har utsett Lars-Erik Lauritz, universitetslektor vid Enheten för polisutbildning till ny föreståndare, och Anna Lindqvist, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap till biträdande/ställföreträdande föreståndare för Lärarhögskolan.

Text: Anja Axelsson

Uppdragen gäller för perioden 1 juli 2020 till den 30 juni 2022. Mot bakgrund av den pågående utredningen av Lärarhögskolans framtida organisation är förordnandena tvååriga istället för fyråriga.

- Lärarhögskolan har ett viktigt och långsiktigt uppdrag på Umeå universitet och i samhället och jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare få fortsätta det pågående utvecklingsarbetet, säger Lars-Erik Lauritz, tillträdande föreståndare.

Lars-Erik har tidigare varit föreståndare för Enheten för polisutbildning och disputerade år 2009 vid Umeå universitet.

Anna Lindqvist har redan idag uppdraget som biträdande föreståndare och får därmed ett förlängt förordnande som också innebär att hon blir ställföreträdande föreståndare.

- Jag är stolt och glad över det fortsatta förtroendet och känner mig inspirerad att fortsätta det viktiga arbetet med Lärarhögskolans utveckling, säger Anna Lindqvist.