Publicerad: 2020-01-02

Nya miljoner till cancerforskning i Umeå

NYHET Tre projekt inom cancerforskning vid Umeå universitet får sammanlagt mer än 12 miljoner i bidrag från Sjöbergsstiftelsen.

Text: Ola Nilsson
  • Beatrice Melin, Institutionen för strålningsvetenskaper, får 6 miljoner kronor till projektet Nya metoder för prevention, tidig upptäckt, förutsägelse om behandlingssvar och utveckling av gliom.

• Malin Sund, Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, får 3,6 miljoner kronor till projektet Tidig upptäckt och förutsägelse om behandlingssvar vid bukspottskörtelcancer.

• Jonas Nilsson, Institutionen för strålningsvetenskaper, får 3 miljoner kronor till projektet Klimatförändringar i en immunologiskt kall omgivning.

Affärsmannen Bengt Sjöberg från Lysekil instiftade 2016 Sjöbergstiftelsen, till vilken han donerade två miljarder kronor. Med donationen önskar Bengt Sjöberg att göra skillnad för cancerforskningen och den behandlingsvård som möter cancerpatienter idag. Bengt Sjöberg avled 2017 i lungcancer.

Beatrice Melin
Professor, överläkare