Publicerad: 2023-03-17

Nya möjligheter att plugga till sjuksköterska i Västerbotten

NYHET Umeå universitet är ett av fem lärosäten som får ta del av regeringens satsning på decentraliserad vårdutbildning. Nu förbereds decentraliserad utbildning för sjuksköterskestudenter från hösten 2023.

Text: Lena Åminne

Syftet med den här satsningen är att stärka kompetensförsörjningen av sjuksköterskor inom hälso- och sjukvården i södra Lappland. Därför riktar sig satsningen till sökande från orter just i södra Lappland.

Orter som omfattas finns i dessa kommuner: Sorsele, Storuman, Lycksele, Vilhelmina, Dorotea, Åsele, Malå och Norsjö.

I sjuksköterskeprogrammet görs verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Studenter som läser decentraliserad utbildning kommer göra VFU på hemorten i Västerbotten, så långt det är möjligt. I de fall studenter måste göra VFU på annan ort, utgår ersättning för resor och boende.

Sjuksköterskestudenterna kommer även träna på olika moment vid ett kliniskt träningscentrum, KTC. Dessa moment genomförs på KTC i Skellefteå, och i samband med detta ersätts studenterna för resor mellan hemorten och Skellefteå.

Mer om sjuksköterskeprogrammet