Publicerad: 2021-09-02

Nya SM-medaljer till studenter vid BKC

NYHET Under dagarna 13–15 augusti spelades senior SM i badminton i Borås. Efter silvret i Lag-SM i våras fanns studenterna vid Badmintons kompetenscentrum (BKC) på plats, redo för nya medaljer.

Text: Anna-Karin Eriksson

Det blev totalt fem nya medaljer till studenterna vid BKC, Idrottshögskolan, under mästerskapet i Borås.

Ett resultat av hård träning

Elitidrottsstudent Ronak Olyaee tog två av dem, brons i dubbelmixed och damdubbel, hennes första på seniornivå.

-Ett av mina mål under säsongen har varit att ta medalj på senior SM, så det är en härlig känsla att ha uppnått det. Det är ett resultat på allt hård jobb och träning som jag gjort och visar att vi har en bra träningsmiljö. Mina medaljer är inte bara min framgång, det är många som varit delaktiga i dem – alltifrån mina tränare till mina lagkamrater, berättar Ronak.

SM-bronset i damdubbel tog Ronak tillsammans med Malena Norrman. Malena har varit student vid BKC de senaste två åren och fram till i somras, men nuvarande säsong provar Norrman lyckan i Malmö och i Danmark. Förutom bronset i damdubbel vann Malena även silver i mixeddubbel.

I herrsingel vann också elitidrottsstudent Johan Azelius ett SM-brons. Johan berättar att han haft några skadefria månader viket i kombination med bra träning resulterat i att han kom väl förberedd till mästerskapet.

-Under det senaste året har jag haft indonesisk sparring vilket har varit en annan starkt bidragande faktor till de bra förberedelserna. Med tanke på att SM brukar spelas i slutet på januari blev sommarträning lite annorlunda i år då SM gick av stapeln så sent som augusti. För att optimera sommarträningen ändrades planeringen för att alla spelarna skulle vara så bra förberedda som möjligt, säger Johan

På vägen mot medaljen slog Umeåstudenten bland annat ut tidigare fyrfaldige SM-vinnaren Gabriel Ulldahl.

-Att få vinna mot Gabriel Ulldahl var en väldig lättnad då han för de flesta är ett litet spöke, säger Azelius.

Nya målsättningar

Redan i februari är det dags för nya SM-tävlingar, BKC-studenterna blickar framåt och berättar om de målsättningar de har inför det mästerskapet.

-Med tanke på att jag kunde utmana de bästa i det här mästerskapet är min målsättningar höga inför kommande SM. Även fast jag förlorade semifinalen kände jag att jag har ett spel som absolut kan utmana de bästa spelarna i Sverige, säger Johan.

Johan berättar att han tillsammans med Romina Olyaee, också student vid BKC, spelade riktigt bra men förlorade i en jämn kvartsfinal där Ronak Olyaee var en av motståndarna.

-Mina målsättningar i mixed är höga även dem och en medalj tycker jag är en rimlig målsättning med tanke på att vi inte har spelat ihop oss så mycket än, fortsätter Johan.

Även Ronak ser framemot mästerskapet i februari.

-Det är definitivt en av mina målsättningar att vara med och slåss om pallplatser, förhoppningsvis tar jag mig hela vägen till final då, säger hon.

Hannes Andersson, verksamhetsledare för BKC i Umeå, är imponerad över sina studenters insatser.

-Det blev ett lyckat SM och de första medaljerna på seniornivå för Ronak och Johan. Jag vill lyfta fram hela gruppen som arbetar hårt och målmedvetet tillsammans, trots en del motgångar,utmaningar och skadebekymmer!  Det är imponerande och roligt att hjälpa dem på resan och jag vill tro att hela verksamheten är lite skarpare nu än för ett år sedan. Nu väntar ett uppskjutet Junior-SM till helgen för BKC:s nykomlingar Lucas Forslund och Selma Arvidsson och sedan har vi en spännande och efterlängtad säsong att se fram emot, säger Hannes.