Publicerad: 2023-12-08

Nytt projekt om migrerade sjuksköterskor i den svenska sjukvården

NYHET Projektet går under namnet ” Migrerade sjuksköterskor i den svenska sjukvården – en etnologisk studie av integration i arbetslivet”. Tre etnologer ingår i projektet som nyligen beviljades medel från VR: Katarzyna Wolanik Boström (projektledare) och Jenny Ingridsdotter från Umeå universitet samt Magnus Öhlander från Södertörns Högskola.

Projektet fokuserar på sjuksköterskor som är födda och utbildade i länder utanför Norden och idag arbetar inom svensk sjukvård. Under projeket de utrikesutbildade sjuksköterskornas erfarenheter av hur deras kunskaper och kompetenser tas till vara och erkänns i det dagliga arbetet undersökas.

Viktig intergration av kompetens

Bristen på sjuksköterskor gör att vården är beroende av att rekrytera personal från andra länder. Den nödvändiga utbildningen och arbetsuppgifterna liknar visserligen varandra världen över, men det finns också variationer. Exempelvis när det kommer till grad av självständighet, kommunikation med patienter och hierarkier på arbetsplatsen. Vid flytten till Sverige behöver sjuksköterskorna uppfylla formella meriter och språkkrav, lära sig nya regelverk, administrativa system samt orientera sig i delvis obekanta arbetsplatskulturer. Arbetet kräver god kommunikationsförmåga, ett socialt kunnande och viss kulturell känslighet. Samtidigt kan de utrikesutbildade sjuksköterskornas status som ”invandrare” medföra stereotypifiering och diskriminering. På grund av dessa aspekter är det viktigt att de invandrade sjuksköterskornas möjligheter att utöva sitt yrke i Sverige studeras som ett samspel mellan erkännande av yrkeskunskaper, en daglig kulturell översättning av kompetenser samt ifall de upplever att de arbetar på lika villkor.

Projekt tilldelas 5 050 000 kr i medel och kommer att baseras på djupgående arbetslivshistoriska intervjuer med 45 sjuksköterskor från olika länder, som idag arbetar i olika geografiska regioner i Sverige.

Katarzyna Wolanik Boström