Publicerad: 2023-12-21 Uppdaterad: 2024-01-26, 10:43

Ökat intresse för kurs i cybersäkerhet

NYHET En ny kurs i cybersäkerhet vid Umeå universitet uppskattas särskilt av studenterna. Alexandre Bartel vid institutionen för datavetenskap får nu Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för sina pedagogiska insatser. – Det är ett kvitto på att jag nått mitt mål om att få studenternas uppmärksamhet och intresse. Väldigt tillfredsställande, säger Alexandre Bartel.

Under den senaste tiden har en rad omfattande cyber- och IT-attacker uppmärksammats, både i Sverige och internationellt. Intresset för den nya kursen i cybersäkerhet, är därför stort. Utbildningen behandlar en bredd av aspekter – kryptografi, nätverk, webb och systemsäkerhet.
 – Det handlar om allt från att förhindra obehörig åtkomst till tekniska system och social ingenjörskost, förklarar Alexandre Bartel.

Han är professor i programvaruteknik och datasäkerhet och har bland annat arbetat med att utveckla mjukvaruverktyg som automatiskt kan upptäcka svagheter och därmed minimera riskerna.
– Sårbarheter och skadlig kod i befintliga system eller i programvara från tredje part är ett allvarligt hot mot säkerheten och kostar miljarder vare år. Vi vill göra det svårare för angripare att utnyttja ett system, säger Bartel.

Analysera skadlig programvara

Under kursen får studenterna bland annat lära sig att förstå hur skadlig kod, så kallad ”malware”, som virus, utpressningsprogram, maskar och trojaner fungerar, men också utföra praktiska övningar för att analysera ett verkligt exempel på skadlig kod. Andra aspekter av datasäkerhet som social ingenjörskonst – hur man tar reda på om en angripare försöker övertyga eller manipulera någon att göra något i skadligt syfte, behandlas även under kursen.
– Alla som är intresserade av datorer eller programvaruutveckling kommer att ha nytta av kursen och förstå vilka säkerhetsrisker som finns och vad man kan göra för att dessa system ska vara så robusta som möjligt, säger Alexandre Bartel.

Läs mer om kursen Datorsäkerhet vid Umeå universitet.

Årets pedagogiska pris

Som lärare vid institutionen på datavetenskap vid Umeå universitet, strävar han hela tiden för att utveckla kursen och göra den begriplig och intressant, med konkreta exempel. Och detta har varit mycket uppskattat av studenterna. I år mottog han därför Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för sina pedagogiska insatser, en utmärkelse som endast ges till ett fåtal lärare på fakultetsnivå varje år.
– Jag är såklart väldigt glad över att få motta detta pris, säger Alexandre Bartel.

Ny avancerad kurs planeras

Institutionen för datavetenskap planerar nu också en mer avancerad kurs som kommer att föra studenterna närmare den senaste tekniken inom säkerhetsanalys av komplexa mjukvarusystem. "Detta kommer att ge en djupare förståelse för den forskning och de framsteg som sker inom området", säger professor Bartel.

Om professorn

Alexander Bartels forskningsintressen handlar om att utveckla verktyg och tekniker för testning och utvärdering av mjukvarusystem under hela deras livscykel. Han är också medlem i WASP Research Management Group - Software. WASP, (The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program) är med sina 6,2 miljarder kronor Sveriges enskilt största forskningsinvestering i grundforskning, utbildning och rekrytering inom autonoma system och mjukvaruutveckling vid Chalmers, KTH, Umeå, Lunds och Linköpings universitet.