Publicerad: 2024-01-10 Uppdaterad: 2024-01-12, 08:06

OKC-studenter medaljhopp i stundande VM

NYHET Det är nu officiellt vilka skidorienterare som kommer representera Sverige i såväl Student-VM i Schweiz som i VM i Österrike som arrangeras under januari månad. I de båda mästerskapen finns studenter från Orienteringens kompetenscentrum representerade, och medaljchanserna är stora för Umeå studenterna.

Student-VM i skidorientering arrangeras 12–16 januari i Lenzerheide, Schweiz. Veckan därpå arrangeras VM i skidorientering i Österrikiska Ramsau under dagarna 23–27 januari. Flera av de svenska landslagsåkarna satsar på dubbla karriärer och kombinerar sin elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet.

–Det är väldigt roligt, men inte oväntat, att flera av studenterna vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) är uttagna till de två mästerskapen, säger Pär Norén, verksamhetsledare för OKC.

Student-VM i Schweiz

För att kvalificera sig till Student-VM behöver deltagarna vara födda mellan 1999 och 2006 samt vara inskriven vid en högskola eller universitet. Truppen som representerar Sverige i Schweiz består av totalt sju åkare, tre damer samt fyra herrar, bland dem finns följande OKC-studenter representerade:

• Anna Aasa, Arkitektprogrammet
  • Jonas Carlsson, Skogsvetarprogrammet, SLU Umeå
  • Truls Lindholm, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik
  • Jonatan Ståhl, Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi

Program Student-VM i skidorientering 2024

12 januari: sprint
13 januari: jaktstart
15 januari: medeldistans
16 januari: sprintstafett

VM i Österrike

Förbundskapten Martin Hammarberg har tagit ut 14 åkare (7 damer och 7 herrar) till VM i Österrike. I den svenska landslagstruppen finns OKC-studenterna:

• Anna Aasa, Arkitektprogrammet
  • Linda Lindkvist, fristående kurser (examen från Arkitektprogrammet)
  • Truls Lindholm, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik
  • Jonatan Ståhl, Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi
  • Rasmus Wickbom, Tränarprogrammet

– Jag räknar med att vi tar medalj varje tävlingsdag och mixstafetten sista dagen vill vi vinna. På damsidan är det ett misslyckade om vi inte tar guld individuellt. Vi är så pass bra där, säger förbundskapten Martin Hammarberg till Svensk orientering.

– Även på herrsidan har vi medaljförhoppningar individuellt. Jonatan Ståhl vann ju EM-guld i sprint i fjol och har börjat säsongen bra, men även fler herrar ligger bra till för att knipa medalj, fortsätter Hammarberg.

Program VM i skidorientering 2024

23 januari: sprint
24 januari: jaktstart
26 januari: medeldistans
27 januari: mixstafett

Tävlingarna kommer direktsändas i SVT play.

Idrottshögskolan önskar er varmt lycka till!