Publicerad: 2023-11-21 Uppdaterad: 2023-11-28, 12:56

Stort intresse för beteendevetenskap

NYHET Nyligen arrangerades Öppet hus för gymnasieelever och blivande studenter. Jämfört med tidigare år var arrangemanget mer utspritt över Campusområdet, dels för att undvika trängsel och dels för att besökarna skulle kunna se mer av miljön – förändringar som upplevdes positiva av både besökare och personal.

Årets Öppet hus på Campus erbjöd över 130 presentationer av olika program och kurser, samt information om distansstudier och utbytesmöjligheter. Deltagarna fick även delta i prova-på-aktiviteter, utforska studentlivsmässan, bläddra i bokbord och möta nuvarande studenter och studievägledare.

Från de beteendevetenskapliga utbildningarna fanns bland annat Sociologiprogrammet, Idrottsvetenskapliga programmet och Personalvetarprogrammet representerade. Studievägledare och studentrepresentanter stod vid mässbordet och intresset bland besökarna var stort för att veta mer.

Ämnen inom Beteendevetenskap som fanns representerade

Pedagogik
Idrottspedagogik
Psykologi
Sociologi
Socialpsykologi
Kriminologi
Kognitionsvetenskap
Genusvetenskap

- Det stora intresset bland besökarna ger mig känslan av att vi ändå verkar nå många och att Umeå universitet har bredden att kunna ha något för alla, säger en nöjd Jenny Dufweke, studievägledare för Personalvetarprogrammet.

- Det är så betydelsefullt för gymnasieelever att få prata med studenter, och våra studenter var väldigt inbjudande, så det var fullt ös kring mässbordet emellanåt, berättar Erika Antill, studievägledare vid Sociologiska institutionen.

Till informationspasset om beteendevetenskapliga utbildningar, som Erika Antill höll i, var det högt tryck och hörsalen i Humanisthuset fylldes till sista plats.

- Så har det varit år efter år, ett massivt intresse för beteendevetenskap. Det är jättekul, säger Jenny Dufweke,

Även informationspasset om biblioteks- och informationsvetenskap som studievägledare Helen Andersson höll i, fick många besökare som ville fråga om innehållet i utbildningen och vad man jobbar med sen. Sociologiska institutionen ansvarar för både kandidatprogrammet och magisterprogrammet i biblioteks- och informationsvetenskap.

Camilla Jonsson som är studievägledare på Idrottsvetenskapliga programmet tyckte årets upplägg blev lyckat och nådde ut.

- Vi verkar ha informerat om rätt saker och de duktiga studeranderepresentanterna bidrog bland annat med sitt studentperspektiv, om hur det är att flytta till Umeå och studera på programmet men också vid Umeå universitet. Stor eloge till deras fina engagemang!

För mer information

Jenny Dufweke