Publicerad: 2023-02-10 Uppdaterad: 2023-03-07, 10:14

Öppna nätbaserade utbildningar stödjer klimatomställningen

NYHET Miljö, klimat och hälsa är en av de öppna nätbaserade utbildningar Umeå universitet erbjuder yrkesverksamma som vill kompetensutveckla sig. Den har utvecklats vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Medicinska fakulteten.

Universitetet har tillsammans med åtta andra lärosäten tagit fram öppna nätbaserade utbildningar som riktar sig till yrkesverksamma som vill kompetensutveckla sig eller lära sig något nytt. Utbildningarna är öppna för alla och syftar till att ge kompetensutveckling som bedöms vara särskilt viktig för att stödja samhällets klimatomställning.

En av kurserna har utvecklats vid Institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin. Kontaktperson och den som koordinerat arbetet med kursen är Christofer Åström, forskare vid avdelningen för hållbar hälsa.

Kursen Miljö, klimat och hälsa innehåller:

• Globala processer såsom miljö- och klimatförändringar
  • De globala hållbarhetsmålen / Agenda 2030
  • Hälsokonsekvensanalys
  • Klimatanpassning
  • Ramverk inom miljö- och klimatpolitik

Den handlar också specifikt om klimatförändringar och deras effekter på hälsa i vårt nordeuropeiska klimatområde, liksom om särskilt utsatta miljöer samt känsliga patientgrupper och individer.

Alla fyra kurser hittar du här: Kompetensutveckling genom hela livet

Alla utbildningar finns också på plattformen Learning 4 professionals.

Utbildningarna är en del av ”Öppet för klimatet”, ett regeringsuppdrag där Uppsala universitet har en samordnande roll. Varje lärosäte har fått 1,9 miljoner kronor för arbetet med att ta fram utbildningarna.