Publicerad: 2022-02-17

OS-guld till elitidrottsstudent Linn Persson

NYHET Linn Persson vann OS-guld tillsammans med de svenska skidskyttedamerna i gårdagens stafett. Linn tog hand om den första sträckan, något hon gjorde med bravur! Linn kombinerar sin elitsatsning på skidskytte med studier på Fysioterapeutprogrammet vid Umeå universitet.

Text: Anna-Karin Eriksson

Elitidrottsstudent Linn Persson åkte första sträckan för Sverige och hon gjorde det på bästa möjliga sätt. I det första liggande skyttet sköt Linn fullt och ökade på avståndet i skidspåret till de bakomliggande lagen. I det stående skyttet bommade hon ett skott, hon satte extraskottet och kunde växla över till Mona Brorsson med endast 0,5 sekunder efter ledande Tyskland. Linn gav det svenska laget en suverän start efter en imponerande sträcka med femte åktid sammanlagt.

-Det var riktigt kul att få göra en bra sträcka. Jag är jättenöjd, säger Linn Persson till Discovery+.

Linn Persson läser på Fysioterapeutprogrammet vid Umeå universitet och satsar på dubbla karriärer.