Publicerad: 2023-04-05 Uppdaterad: 2023-04-06, 08:25

Över 100 år av Jernkontorets Annaler nu tillgängliga digitalt

NYHET Umeå universitetsbibliotek har sedan hösten 2022 haft ett nära samarbete med Jernkontoret för att göra tidskriften Jernkontorets Annaler från 1817 fram till 1920 digitala. Nu är resultatet av samarbetet publicerat och fritt för alla intresserade att läsa.

Text: Susanne Sjöberg

Det är få svenska tidskrifter som har en så lång historia med en sammanhållen utgivning som Jernkontorets tidskrift kan stoltsera med. Klivet in i den digitala åldern har emellertid varit ett omfattade arbete för Umeå universitetsbibliotek berättar Ulf Sandqvist, avdelningschef för Arkiv och specialsamlingar vid Umeå universitetsbibliotek:

– Detta projekt är ett av de mest omfattande vi gjort vid Umeå universitetsbibliotek och det är lite speciellt då det rör sig om en så lång utgivning. Detta har även inneburit stora utmaningar i arbetet och det har verkligen varit en kollektiv insats för att genomföra projektet. Den stora utmaningen i materialet har varit att hantera alla ritningar och kartor som finns i materialet. I detta arbete har våra bokbindare verkligen gjort en stor och gedigen insats, säger Ulf Sandqvist.

Den digitala publiceringen av utgivningen under drygt hundra år ger studenter, forskare och allmänhet nya möjligheter att närma sig materialet.

– Jag hoppas att vårt arbete innebär att detta viktiga och spännande material kan leda till ny forskning och att vi upptänker helt nya aspekter i materialet när det nu blir enkelt sökbart och fritt tillgängligt för alla att ladda ner, säger Ulf Sandqvist, avdelningschef för Arkiv och specialsamlingar vid Umeå universitetsbibliotek.

Gunnar Hellenstam, ansvarig projektassistent, har arbetat både med det fysiska och det digitala materialet:

– En sak som är spännande med att digitalisera en så här lång svit av Jernkontorets Annaler är att man så tydligt kan se och följa teknikutvecklingen som skett under lite drygt ett sekel, både inom gruv- och stålindustrin som tidskriften handlar om, och inom papperstillverkning och tryckteknik i produktionen av själva tidskriften.

Jern-kontorets annaler i digitalt format