Publicerad: 2011-03-21

Över 2 000 nyfikna på universitetsutbildning kommer till Campus den 24 mars

NYHET På torsdag är det informationsdag för gymnasieelever och alla andra som är intresserade av universitetsutbildning. Nytt för i år är programmet under kvällen som speciellt vänder sig till de som slutat skolan för något eller många år sedan, för de som vill byta yrke eller för de som är nyfikna på universitetsutbildning.

2 100 elever som går sista året i gymnasiet är anmälda till Umeå universitets informationsdag.

– Gymnasieelever från hela norra Sverige är inbjudna. Av erfarenhet vet vi att det är positivt att de samtidigt som de får information om utbildningarna faktiskt också får se hur det ser ut på universitetet. Det är alltid lättare att ta steget att flytta och välja att studera om man också har en bild av hur det ser ut. Därför har universitetet i bjudit in gymnasieskolor från Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och chartrat bussar som skjutsar dem, säger Maria Hammarström, projektledare för informationsdagen.

Syftet med Informationsdagen är att ge vägledning i hur man gör om man vill läsa vidare. Besökarna kan gå på seminarier och populärvetenskapliga föreläsningar samt ställa frågor till studenter, lärare och studievägledare.

Under hela dagen pågår en utbildningsmässa med lärare, studenter och studievägledare som är redo att svara på besökarnas frågor. Ett 120-tal aktiviteter äger rum, allt från föreläsningar och studiebesök till att få ekonomin att gå ihop som student.

Informationsdagen pågår från klockan 9.00 till 16.30. Nytt för i år är kvällspasset från klockan 18.00 till 20.00.
Program Kvällsöppet

Under dagen är gymnasieungdomar ifrån hela norra Sverige inbjudna och på kvällen är målgruppen äldre som är sugna på att byta bana och föräldrar.

Informationsdagen hålls som vanligt i samhällsvetarhuset, Lindellhallen samt i seminariesalar i Samhällsvetarhuset och salar ovanför UB.

En annan nyhet i år är att elever från bland annat Sundsvall, Kramfors, Sollefteå, Örnsköldsvik, Lycksele, Östersund, Luleå och Skellefteå är inbjudna att åka med chartrade bussar för att ta del av dagen.

Ungefärliga tider: Utbildningsmässa – 09:00-16:30 Det finns fem tillfällen till att gå på ett introduktionspass kl. 9, 10, 11 och kl. 12.00.
Detaljerat schema och karta

För mer information, kontakta: Maria Hammarström, projektledare, informationsenheten
E-post: maria.hammarstrom@adm.umu.se Tel: 090-786 50 70 Mobil: 070-251 55 18 För kvällspasset: Anna Holmström, områdesansvarig, informationsenheten
E-post: anna.holmstrom@adm.umu.se