Publicerad: 2012-01-30

Över 2 500 nyfikna på universitetsstudier kommer till Campus

NYHET Onsdag den 1 februari anordnar Umeå universitet en informationsdag för alla de som är intresserade av universitetsutbildning. 2 500 elever som går sista året i gymnasiet är anmälda, viket är en ökning med 25 procent jämfört med ifjol.

Totalt kommer det 20 bussar med cirka tusen elever från hela Norrland. Från Norrbotten kommer till exempel 300 personer, lika många kommer från Västernorrland och från Jämtland kommer 50 elever.

– Det är ett fantastiskt tillfälle att se vad Umeå och vårt fina campus har att erbjuda. Här får de information om utbildningar, de kan ställa frågor till studenter och få se hur utbildningsmiljöerna ser ut, säger Anna Holmström, projektledare för informationsdagen.

Syftet med Informationsdagen är att inspirera till och ge information om universitetsstudier. Besökarna kan gå på studiebesök och populärvetenskapliga föreläsningar samt ställa frågor till studenter, lärare och studievägledare.

Under hela dagen pågår en utbildningsmässa med lärare, studenter och studievägledare som är redo att svara på besökarnas frågor. Parallellt äger ett 120-tal andra aktiviteter rum, allt från föreläsningar och studiebesök till information om hur man får ekonomin att gå ihop som student.

TV-kändis visar vardagsfysik

Informationsdagen pågår från klockan 9.00 till 16.30.
– Nytt för i år är att vi har prova-på aktiviteter bland annat kommer fysikforskaren och tv-kändisen Patrik Norqvist visa hur vår vardag påverkas av fysik. De som vill kan också prova på hur det är att vara rullstolsburen. Studenter vid arbetsterapeutprogrammet kommer att hjälpa de som vill testa att köra rullstol.

Under dagen är gymnasieungdomar ifrån hela norra Sverige inbjudna. Informationsdagen hålls som vanligt i Samhällsvetarhuset, Lindellhallen samt i seminariesalar ovanför Universitetsbiblioteket.

För de som kommer in med bussar har vi specifika bussvärdar – framgångsrika forskare från Umeå universitet som ställer upp och hälsar välkommen och introducerar universitetet. Här kommer exempelvis skellefteåborna att mötas upp av de unga professorerna Fredrik Almqvist och Mattias Marklund som båda ursprungligen kommer från Skellefteå.

Ungefärliga tider: Utbildningsmässa 09:00-16:30 Det finns fem tillfällen till att gå på ett introduktionspass kl. 9.00 10.00 11.00 och kl. 12.00.
Detaljerat schema och karta
För mer information, kontakta: Anna Holmström E-post: anna.holmstrom@adm.umu.se