Publicerad: 2022-12-07 Uppdaterad: 2022-12-19, 16:04

Över 7 miljoner till forskarskola i digital humaniora

NYHET Vetenskapsrådet har beviljat över 7 miljoner kronor till forskarskola inom digital humaniora som Humlab vid Umeå universitet är medsökande till.

Text: Sandra Lundström

– Detta blir den första forskarskolan med fokus på digital humaniora, så det är en viktig satsning och vi är jätteglada att vi fick medel för att utveckla det, säger Coppélie Cocq, professor och biträdande föreståndare för Humlab.

Centrum för digital humaniora vid Uppsala universitet är huvudsökande till forskarskolan Data, Culture and Society: Critical Perspectives som har beviljats medel av Vetenskapsrådet. Fokus för den nationella forskarskolan är att utrusta doktorander med de kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för högkvalitativ, innovativ och kritisk forskning i gränslandet mellan data, kultur och samhälle.

Forskarskolan är ett samarbete mellan Uppsala universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Göteborgs universitet.

Coppelie Cocq