"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2020-11-24

Pandemin skapar nya möjligheter att nå framtidens studenter

NYHET Umeå universitet ställer om och ställer ut digitalt på Saco studentmässa. – Vi tar med oss mycket lärdomar för hur vi kan arbeta digitalt mot studenter i framtiden, säger Malin Sunna, kommunikatör på Kommunikationsenheten och projektledare för Umeå universitets monter på mässan.

Text: Johanna Fredriksson

De årliga nationella studentmässorna är en av de viktigaste arenorna för att komma ut i landet och presentera Umeå universitet för presumtiva studenter. Mötet med människor, möjlighet att skapa en känsla för Umeå universitet och ge tydlig information är några av syftena som gör det värt att delta i dessa mässor. 

I rådande pandemi är den här fysiska mötesplatsen som samlar tusentals människor så klart inte möjlig. 

Vissa arrangörer av mässorna har ställt in. Men Saco Studentmässa, som i vanliga fall arrangeras i Malmö och Stockholm, ställde i stället om och har skapat en digital mässa som äger rum 24–27 november. Umeå universitet hänger med i omställningen. 

Digitala montrar

Saco har byggt en webbplats där startsidan är att likna vid en lobby, där man får en överblick av de montrar som finns att besöka. En digital monter är en egen sida, alla montrar ser likadana ut i grunden, men varje universitet har fyllt dem med eget innehåll och prägel. 

Saco har bjudit in gymnasieskolor och gett information om hur de kan förbereda och arrangera så att eleverna kan delta i mässan på ett bra sätt. Även människor som inte går i gymnasiet, till exempel föräldrar, är välkomna att delta. 

Besökarna deltar under en dag och Saco har delat upp de anmälda under de dagar som mässan pågår. 

Finns fördelar

Kommunikationsenheten har format Umeå universitets digitala monter. I den finns en inledande text om att plugga på Umeå universitet, frågelåda med vanliga frågor och svar, flera kanaler som handlar om studentliv, studievägledning och där specifika utbildningar presenteras närmare. 

En av huvuddelarna är korta webbinarier med olika teman som producerats inför mässan. 

Under en vanlig fysisk mässa sker dessa seminarier live och besökaren måste boka in en viss tid. 

– Det digitala formatet öppnar upp möjligheter att ta del av fler seminarier och när de passar ens egna schema, säger Malin Sunna, kommunikatör på Kommunikationsenheten och projektledare för Umeå universitets monter på mässan.

Tre webbinarier

Dessa webbinarier finns i Umeå universitets monter


Så funkar det att plugga på Umeå universitet
Universitetet är inte gymnasiet, men vad är egentligen skillnaden? Och hur är det att skriva en tenta för första gången? Och det här med högskolepoäng, behörighet, meritvärde och urval… Svaret får du på webbinariet på mässan.

Varför ska man ens plugga?
Om man ska det, måste man göra det direkt? Det finns många anledningar att börja plugga, och många olika sätt att göra det på. Det här webbinariet på mässan ger dig lite hjälp på vägen.

Studentliv i Umeå
Undrar du hur det är att vara student i Umeå? Det finns så klart lika många olika studentliv som det finns studenter, men i det här webbinariet på mässan får du ett exempel av dem.

Men en av de kanske viktigaste möjligheterna på en mässa är det personliga mötet, att presumtiva studenter får chans att möta en människa och fråga alla de tusentals frågorna man kan ha inför att studera vidare. 

40 studentambassadörer är redo

Det mötet ersätts i år med en chattfunktion. Besökaren ställer en fråga som går till någon av de 40 studentambassadörerna, med representation från många olika program, som sitter redo att svara. Det finns även möjlighet att chatta och delta i zoomsamtal med studievägledare. 

– Det är otroligt viktigt med studentambassadörernas medverkan, de är ju de enda som kan berätta hur det faktiskt är att vara student här med allt vad det innebär. Hur det är att plugga på just Umeå universitet och hur det är att leva och bo i Umeå som just student, säger Malin Sunna. 

– För gymnasieelever som funderar på att börja plugga här kommer det vara väldigt värdefullt att även få svar på frågor som vi kanske inte berättar om på annat sätt i kommunikationen, säger hon. 

Introfilm på mässan

Denna film möts besökarna av mässan av när de kommer till Umeå universitets monter. 

I vanliga fall brukar cirka 30 000 personer totalt besöka Sacos studentmässor i Stockholm och Malmö.

Sacos förhoppning är att en digital studentmässa ska locka fler då det bland annat ökar tillgängligheten, vilket gynnar Norrland särskilt. 

– Det finns chans att få ännu fler deltagare än i vanliga fall, för nu behöver man inte resa någonstans. Särskilt hoppas man på fler deltagare från norra Sverige, säger Malin Sunna.

Kan återbrukas

Det material som Kommunikationsenheten tagit fram kommer att kunna användas även i framtiden. Men det finns också många lärdomar som man kan ta med sig från den här erfarenheten. 

– Det här är mycket av ett test för oss alla, det är nytt för Saco och nytt för oss att medverka med digital monter. Det blir väldigt annorlunda från hur varit tidigare men skapar nya möjligheter att kommunicera med presumtiva studenter, säger Malin Sunna. 

Hur då?

– Att vara digital är ett invant beteende för målgruppen, så här har vi möjlighet att nå dem i en värld där de ofta befinner sig, säger Malin Sunna.

Öppet hus blir digitalt

En av de större studentrekryteranade mässor som planeras framöver är Öppet hus, som i vanliga fall arrangeras på Umeå universitet. Men Öppet hus 2021 kommer även det att bli digitalt.

Projektgruppen som jobbar med det tittar nu mycket på hur Sacos studentmässa arrangeras och tar lärdom av såväl arbetssätt med mässan som hur man kan bygga upp en tillgänglig och attraktiv plattform som passar målgruppen.

– Vi kommer kunna återanvända mycket från de digitala aktiviteterna. Sedan måste vi också hitta ett koncept som är bra för både programmen och besökarna, säger Ulrika Nordlander, kommunikatör vid Kommunikationsenheten tillika projektledare för Öppet hus 2021.

 

Nyfiken på mer

Om du är intresserad av att få veta mer om vad mässan innehåller så kan du kolla in kampanjsidan här.

Så småningom kommer webbinarierna att läggas upp på Youtube-kanalen här, där finns dessutom en massa annat matnyttigt riktat till studenter.