Publicerad: 2022-10-03

Per Olov Enquists arkiv till Umeå universitetsbibliotek

NYHET Författaren P. O. Enquists arkiv har nyligen skänkts till Umeå universitetsbibliotek. Arkivet efter Enquist innehåller i huvudsak hans manuskript, korrespondens, tidningsklipp, inspelningar och böcker. Totalt rör det sig om närmare 10 hyllmeter arkivmaterial och böcker.

Per Olov Enquist (1934-2020) föddes i byn Hjoggböle i norra Västerbotten. Han debuterade som författare 1961 och har genom åren författat romaner, dramatik, filmmanuskript och arbetat med journalistik. Enquist blev 1992 hedersdoktor vid Humanistisk fakultet vid Umeå universitet.

Per Olov Enquist räknas tillsammans med Sara Lidman och Torgny Lindgren som de tre stora bland västerbottensförfattarna. Då Umeå universitetsbibliotek sedan tidigare förvaltar arkiven efter Sara Lidman och Torgny Lindgren så finns nu alla tre författararkiven samlade i Umeå.

Arkivet efter Per Olov Enquist kommer att bli tillgängligt för forskning under 2023.

Kontakt: Göran Larsson, Arkiv och specialsamlingar