Publicerad: 2023-11-01 Uppdaterad: 2024-01-03, 10:35

Populärvetenskaplig konferens om innebandy

NYHET Den 9 februari 2024 arrangerar Innebandyns kompetenscentrum och Svenska innebandyförbundet hybridkonferensen Floorball Science Summit i Umeå. Än finns möjlighet för dig som innebandyintresserad att anmäla sig till konferensen.

På den vetenskapliga arenan har det skett en omfattande utvecklingsresa för svensk innebandy sedan starten av Innebandyns kompetenscentrum (IKC). År 2012 bildade Svenska Innebandyförbundet IKC tillsammans med Umeå kommun och Umeå universitet, i syfte att utveckla svensk innebandy i tight samarbete med akademin. Samarbetet har varit väldigt fruktbar för svensk innebandy i form av den evidensbaserade kunskapen som har kunnat appliceras på innebandyn.

–Floorball Science Summit är en unik konferens där innebandyn får visa vilka resultat som kan uppnås genom gott, långsiktigt samarbete med universitetet och kommunen inom IKC, säger Anders Jonsson, utvecklingschef för Svenska Innebandyförbundet.

Taru Tervo, forskningssamordnare vid IKC, fortsätter.

–Efter flera års intensivt arbetet vill vi förmedla den vetenskapliga kunskap som tagits fram i samarbete mellan forskare, IKC och Svenska innebandyförbundet. Denna kunskap har stor betydelse för innebandyns utveckling.

– Vi märker att forskare inom olika discipliner ser innebandyn som ett intressant område att studera, vårt mål är alltid att använda forskningsresultaten till förbättringar av verksamheten. Konferensen ger exempel på flera saker som kommer att hjälpa innebandyn att utvecklas och ta hand om sina aktiva på ett bra sätt, säger Anders Jonsson.

Hybridkonferens

Konferensprogrammet erbjuder ett flertal föreläsningar, som också kommer att livestreamas, samt två workshops avsedd för de som deltar fysiskt.

–Utöver projekten som utförts tillsammans med IKC, har vi även bjudit in Sami Kalaja från Jyväskylä universitet som keynotespeaker. Sami är väl anlitad föreläsare för coacher i Finland. Samis föreläsning handlar om spel- och beslutsfattning på innebandyplanen och under den efterföljande praktiska workshopen visar Sami övningar för träna dessa färdigheter. Därutöver innehåller dagen ytterligare en praktisk workshop som handlar om testning av innebandyspelare och hur tränare kan planera träning utifrån testresultat, berättar Taru Tervo.

Kreativ mötesplats

Alla innebandyintresserade är varmt välkomna att anmäla sig till den digitala sändningen. Det fysiska plasterna i konferensen vänder sig i första hand till ledare och tränare på Riksidrottsgymnasium (RIG) samt Nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) med inriktningen innebandy samt till kanslipersonal på olika innebandy distrikt. I mån av plats kan även övriga innebandyintresserade delta fysiskt.

–Utöver de föreläsningar som vi erbjuder, vill vi även skapa en mötesplats där vi tillsammans pratar om de utmaningar som finns inom innebandyn och bollar nya idéer till forsknings- och utvecklingsprojekt, säger Taru Tervo.

Inbjudan och program Floorball Science Summit, 9 februari 2024

Gör din anmälan här: Floorball Science Summit 9 februari 2024

Inbjudan och program Floorball Science Summit 9 februrai 2024

Läs mer om Floorball Science Summit

Fakta IKC

Innebandyns kompetenscentrum (IKC) är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå Kommun och Svenska innebandyförbundet. IKC har som målsättning att stärka svensk innebandy för framtiden. Fokus ligger på forskning och utveckling och ska gagna såväl elitverksamhet som motionsverksamhet.

Välkommen att kontakta

Taru Tervo