Publicerad: 2023-01-13 Uppdaterad: 2023-01-18, 22:10

Pre-party Conference för uppsatsstudenter på Psykologi

NYHET I år genomfördes uppsatskonferensen i form av ett mingel-event i Beteendevetarhusets ljusgård, med namnet "Pre-party Conference". Under eftermiddagen fick studenterna chansen att presentera sina examensarbeten i posterform. Många studenter, lärare och forskare kom för att ta del av spännande resultat och för att fira avslutningen både på uppsatsterminen och på studenternas studier vid institutionen.

Det är tredje terminen i rad som uppsatskonferensen arrangeras för alla studenter som under den gångna terminen skrivit sitt examensarbete på någon av programmen eller den fristående uppsatskursen vid Institutionen för psykologi.

Ledningen vid Institutionen för psykologi vill genom Pre-party Conference uppmärksamma studenternas uppsatsarbete, sprida kunskap om vilken forskning som bedrivs vid institutionen samt fira av studenterna i samband med examen. Namnet på uppsatskonferensen är tänkt att indikera att det är ett lustfyllt event utan krav på prestation och att efter det kan examensfirandet börja på riktigt. Maria Nordin är biträdande prefekt med ansvar för grundutbildningen och hon förklarar tanken bakom konferensen:

- Uppsatskursen är ju väldigt speciell i och med att studenterna jobbar väldigt självständigt och inte samlas på samma sätt som i andra kurser. Och eftersom den ligger sist på alla program så försvinner studenterna efter den. Vi vill på det här sättet tacka studenterna för deras tid hos oss och önska dem lycka till på den spännande väg som nu öppnas för dem.

Det bästa med Pre-party Conference är att få se och höra vad studenterna har gjort, menar arrangörerna.

- Det är väldigt imponerande att de helt plötsligt står där och pratar som forskare och det är så roligt att de uppskattade att vi hade gjort en liten tillställning för dem, berättar Maria vidare.

Sammanfattningsvis säger Maria Nordin om eftermiddagen:

- Å, det var en härlig stämning! Det var fullt med folk hela tiden och det var en varm och fin atmosfär. Det var väldigt roligt att se att vissa studenter hade bjudit med sig nära och kära. Det här är absolut den mest lyckade konferensen vi har haft och vi tror att det här formatet är alldeles perfekt.

Biträdande prefekt

Programsamordnare