Publicerad: 2023-12-08 Uppdaterad: 2023-12-11, 09:20

Pris till lärare som visar stor pedagogisk förmåga

NYHET Ann Lundgren har utsetts till 2023 års vinnare av pedagogiska priset. Ett pris som varje år delas ut av studenterna på Juristprogrammet. Ann känner sig otroligt hedrad och rörd över att ha blivit tilldelad priset. – Det roligaste men också mest utmanande med att undervisa i juridik är att få det så begripligt som möjligt, menar Ann. Något studenterna tycker att hon är duktig på, vilket framgår av motiveringen till priset.

Att vinna priset i år igen förtar verkligen inte glädjen

Ann tilldelas det pedagogiska priset av studenterna på Juristprogrammet för fjärde gången i och med vinsten i år. Tidigare har hon vunnit 2018, 2020 och senast förra året. Ann undervisar framför allt på juristprogrammets femte termin och vid polisutbildningens grund- och vidareutbildning. Hon är jurist och pedagogiskt meriterad universitetsadjunkt. Priset är i Anns ögon det finaste pris man kan få som lärare och hon känner sig därför otroligt hedrad att vara pristagare.

– Det är många känslor, jag blir så klart väldigt, glad, stolt och rörd, men också fortsatt väldigt peppad i min yrkesroll! Att jag har fått priset förut, förtar verkligen inte glädjen över att få det igen, eftersom det är nya studenter som har ansett att jag är en värdig vinnare, säger Ann om utmärkelsen.

Läraryrket är roligt men också utmanande

Det roligaste med att vara lärare är tveklöst kontakten med studenterna och att få vara med på deras resa i att lära sig hennes ämne, enligt Ann.

– Straffrätt som jag undervisar i är ett omfattande rättsområde, som anses vara ganska så komplicerat och att se hur studenterna utvecklas i sina kunskaper i ämnet så oerhört mycket på så kort tid är otroligt inspirerande och roligt. Det känns väldigt stort att känna att man kanske har spelat en liten roll i de kunskaper de har när de är färdiga med ämnet och ännu roligare om de dessutom har tyckt att det har varit kul att lära sig och fått ett intresse för ämnet! När det gäller att undervisa i juridik i allmänhet och i straffrätt i synnerhet så tycker jag nog att det roligaste och som samtidigt är det mest utmanande är att försöka få juridiken i straffrätten så begriplig som möjligt. Det gäller ju både för de studenter som är helt nya inför juridiken, men också för de studenter som jag undervisar på Juristprogrammet som har studerat juridik i några år.

Ständig utveckling av undervisningen

För att underlätta studenternas inlärning arbetar Ann mycket med att ”bygga in” lagtexten i olika arbetsmodeller och flödesscheman för att ge studenterna en metod och struktur att hålla sig till, då straffrätten kan upplevas som omfattande och svår. Det här är något som hon ständigt försöker utveckla och tänka nytt kring.

– Förutom det, så är ju straffrätt ett ständigt aktuellt ämne där det relativt ofta kommer ny och intressant domstolspraxis som man kan använda i undervisningen för att ge studenterna konkreta exempel att relatera till vilket gör ämnet dynamiskt och roligt att undervisa i, avslutar Ann.

Studenternas motivering till priset

Priset går till en person som visar stor pedagogisk förmåga genom att förklara komplicerade förhållanden på ett sätt så att man känner att det inte alls var så komplicerat. Hon sprider glädje, utstrålar värme och visar ett otroligt engagemang.

Ann Lundgren
Universitetsadjunkt