Publicerad: 2021-08-20

Prisas för forskning om bröstmjölk

NYHET Olle Hernell, professor emeritus i pediatrik vid Umeå universitet, får 2021 års Macy György-pris för sin forskning om bröstmjölk och amning.

Text: Ola Nilsson

Professor emeritus Olle Hernell fick priset ”för enastående vetenskapligt bidrag vid studier av bröstmjölk och amning” under konferensen International Society for Research in Human Milk and Lactation som hölls den 16-20 augusti 2021.

I nästan 50 år har Olle Hernell och hans grupp vid Umeå universitet studerat bröstmjölk och dess betydelse för näringsupptaget hos nyfödda spädbarn. Då med särskilt fokus på ett protein som nu kallas gallsaltstimulerat lipas, BSSL.

Hernell och hans forskargrupp upptäckte också att BSSL är inblandat vid inflammation och finns i humana granulocyter, vilket är en typ av vita blodkroppar. Denna upptäckt gjorde att de fokuserade sin forskning till studier av BSSL:s betydelse vid inflammatoriska processer. Det ledde sedan till utvecklingen av en antikropp och läkemedelskandidat, SOL-116.

Macy György-priset delas ut för att hedra forskare som har gjort enastående och internationellt erkända vetenskapliga upptäcker vid studier av bröstmjölk och amning. Kommittén för International Society for Research in Human Milk and Lactation har delat ut priset till forskare inom området sedan 1995.

Olle Hernell
Professor emeritus