Publicerad: 2020-05-08

Professor ny generaldirektör

NYHET Juridiska institutionens professor Per Bergling har utsetts till generaldirektör och chef för Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) som har sin bas i Skellefteå.

Text: Sofia Strömgren

– Jag trivs väldigt bra på Juridiska institutionen, men det här är en så stor och spännande utmaning som det inte går att tacka nej till, säger Per Bergling, professor vid Juridiska institutionen och blivande generaldirektör.

Hur känns det?
– Det känns inspirerande, spännande och lite utmanande eftersom det handlar om sakfrågor som delvis är nya och att jobba med tillsynsfrågor på ett sätt som jag inte gjort förut.

Hur ser du på jobbet som generaldirektör?
– När man får en förfrågan om ett sådant här uppdrag så blir man naturligtvis väldigt glad, men också ganska ödmjuk för man förstår att man kommer att konfronteras med problem och frågor som är svåra att förutse innan man är där. Men jag har känt ett starkt stöd från statsrådet, statssekreteraren och departmentet. Det har också känts väldigt bra i mina kontakter med myndigheten och det är roligt att den finns i Västerbotten.

Jag tror att jag kommer att dela min tid mellan Skellefteå, Stockholm och världen

Liknar det något av dina tidigare uppdrag?
– Att vara i den politiska hetluften känner jag igen från UD och att vara chef har jag erfarenhet av från Folke Bernadotteakademien, men att vara myndighetschef har jag inte erfarenhet av och jag kommer behöva lära känna många nya människor och arbetsuppgifter. Samtidigt så känns det väldigt motiverande för jag tycker att myndigheten har ett viktigt uppdrag. Jag har också personlig erfarenhet av de här frågorna, med en adopterad syster och ett adopterat syskonbarn, så jag vet hur angeläget det är för de som ska adoptera, och samtidigthur viktigt det är att den här verksamheten bedrivs på ett korrekt sätt för de adopterade barnens skull.

Vad tar du med dig från din tid vid Juridiska institutionen till din nya roll?
– En viktig sak som den här myndigheten gör är att den är en kunskapsmyndighet inom det här sakområdet, och ska förmedla kunskap om den del av familjerätten som berör socialtjänsten. Vi ska identifiera och ta till vara kunskap om rättsregler och forskning och sedan förmedla den kunskapen vidare till de som faktiskt jobbar inom de här områdena, säger Per Bergling och fortsätter:

– Kunskapsförmedling är ju det vi sysslar med i hög grad på universitetet och jag kan ha stor nytta av att både kunna värdera forskning (är det detta vi efterfrågar?) men också hur den sedan ska förmedlas på ett bra sätt. Jag har också ett bra nätverk, både med forskare från andra lärosäten, men framför allt med mina kollegor i Umeå som forskar inom familjerätt och andra viktiga områden. Sedan kan det ju också vara värdefullt att veta hur vi gör våra egna studenter intresserade av verksamheten. Alla myndigheter måste ju tänka på sin kompetensförsörjning.

Det jag kommer att sakna mest är att jag har så fantastiska kollegor

Hur har tiden vid Juridiska institutionen varit?
– Det jag kommer att sakna mest är att jag har så fantastiska kollegor, vi har så otroligt bra stämning. Jag kommer också att sakna den akademiska miljön, att det är så högt i tak och fritt som det är. Det är väl en av de saker som gör att jag ibland funderat på vad jag håller på med under rekryteringsprocessen. Jag trivs väldigt bra på Juridiska institutionen, men det här är en så stor och spännande utmaning som det inte går att tacka nej till. Det går ju bra för oss som institution och som forskningsansvarig har jag fått se hur kollegor och projekt växer.

Per Bergling är professor och forskningsansvarig vid Juridiska institutionen. Den 19 augusti tillträder han sin anställning som generaldirektör.

MFoF är en statlig kunskapsmyndighet med ansvar för familjerätt, föräldraskapsstöd och familjerådgivning. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner till Sverige ska ske på ett lagligt och etiskt godtagbart sätt.