Publicerad: 2019-12-16

Prorektor Riklund får europeisk guldmedalj

NYHET Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet och professor i radiologi, tilldelas 2020 års guldmedalj av Europeiska sällskapet för radiologi, ESR. Priset delas ut vid den årliga radiologikonferensen i mars i Wien.

Text: Ola Nilsson

– Jag är naturligtvis stolt och glad över detta erkännande, säger Katrine Riklund, som utöver att vara prorektor också är professor vid Institutionen för strålningsvetenskaper och överläkare vid Bild- och funktionsmedicin inom Region Västerbotten.

Katrine Riklund tilldelas guldmedaljen för sina ”fantastiska prestationer och ledande roll inom hybrid-, molekyl- och translationell avbildning”.

ESR är med över 100 000 medlemmar världens största sammanslutning av radiologer.

Katrine Riklund tilldelades även under 2019 som första kvinna och som första forskare utanför Tyskland det tyska röntgensällskapets Alfred Breit-pris.

Till ESR:s webb

Katrine Riklund