Publicerad: 2019-11-05

Rapport: Arktiska seminarium October 2019

NYHET Under oktober månad genomfördes två arktiska seminarium under Arcums ledning - det ena med Eavan O'Dochartaigh postdoktor vid Humlab och det andra med Carina Keskitalo, professor vid Institutionen för geografi.

Text: Oscar Sedholm

Oktober blev en händelserik månad för Arcum med en rad olika arrangemang. Under det första arktiska seminariet för månaden som genomfördes 11 oktober, gästade Eavan O'Dochartaigh Universitetsklubben och berättade om sitt projekt att samla, katalogisera och analysera avbildningar av urfolk relaterat till europeiska polarexpeditioner. Målsättningen är att samarbeta med berörda inuit-grupper för att fördjupa kunskap om de urfolkspersoner som ofta var centrala för polarexpeditionernas framgångar, men som ofta negligerades eller beskrevs genom nidbilder av de europeiska "utforskarna".

Det andra seminariet för månaden gick av stapeln den 31 oktober, även det i Universitetsklubben, och leddes av Carina H. Keskitalo. Hon berättade i stora drag om det forskningsprogrammet Mistra Arctic Sustainable Development (MASD) som resulterade i boken The Politics of Arctic Resources (red. Keskitalo, 2019). Arcum har varit en aktiv roll i forskningsprogrammet som avslutades 2018.